Camping sæson 2022 Danmark og Tyskland

Blåvand Maj

I år bliver det igen rundt i det danske sommerland, dog med en afstikker til Rugen.

Meningen var, at vi skulle til Gardasøen, idet det blev aflyst i både 2020 og 2021. Vi havde betalt depositum til LaRocca camping, men fik hele beløbet refunderet da vi meldte afbud for i år. Flot service

Vi kom sent i gang i år, idet vores kalender var godt booket (vi pensionister har travlt).

Første tur gik til Hvidbjerg strand camping, fra den 22.maj til den 26 maj. Vi tager så altid vores golfudstyr med, idet vi kan spille Blåvandshuk gratis da de har et samarbejde med vores klub.

De 2 første dage var utrolige flotte men her i nat fik vi regn som vi nu også trænger til. I går spillede vi golf og igen i morgen hvor der kommer 2 vennepar og spiller med os.

Rügen og Bornholm fra den 6.juni til den 19. juni

Så var vi klar til næste tur som skulle gå til Bornholm. I stedet for at køre over Ystad, valgte vi at kører ned til Tysklands største ø Rügen, hvorfra vi kunne sejle til Bornholm. Da priserne på brændstof her i Tyskland er billigere end i DK, sparer vi også her.

Turen fra Kolding til Rügen er 500 km og så sparer vi Storebælt broen samt Øresundsbroen. Sejlturen herfra er den samme som fra Ystad.

Færgen herfra og til Rønne retur koster 2100,kr

Pause på en Tysk rasteplads Så kører vi over broen til Rügen

Vi har valgt at blive her på øen nogle dage for at se alle de seværdigheder som findes. Specielt den lange boligblok på 4,5 km som Hitler fik bygget, ville jeg gerne se.

Vi valgte Camping og Autocamperplads Oase Prora hvorfra vi kan gå eller cykle til mange af de ting vi gerne vil se. Vi har vores el minicykler med.

Indgangen til pladsen Deres restaurant
Vi slapper af efter turen. Teltet satte vi ikke op Kun autocamper

Der er kun 5 campingvogne på pladsen, resten er autocamper.

Den gamle toilet bygning er total renoveret men desværre fik vi at vide at der ikke var varmt vand, så brusebad skulle tages i de container som de også havde til toilet og brus, men ikke magen plads.

Her sidst på dagen har vi siddet ude i shorts og nydt det gode vejr, men her til aften regner det kraftig. Nu håber vi på tørvejr i morgen når vi skal på tur.

Efter morgenmaden tog vi vore el-cykler og cyklede over til den 4,7 km lange bolig blokke som hedder Kdf-Seebad i Proro. Det var meningen at den skulle bruges som ferie boliger til 20.000 af Hitles soldater. Arbejdet påbegyndte i 1936 og Hitler forlangte at den skulle stå færdig i 1939 så den også kunne bruge som lazaret. Den var næsten færdig da 2.verdenkrig brød ud og alle tvangsarbejder m.m. blev beordret til Peenemünde hvor de skulle lave V bomberne.

Hele rækken af bolig blokkene Her er de blevet moderniseret med cafe, butik m.m. ud mod vejen
Her er de forreste blevet moderniseret Flotte lejligheder lige ud til vandet
Stranden lige uden for blokkene Udsigt over til færgen til Bornholm
Gammelt sammen med nyt De er i fuld gang med at moderniserer det hele

I 1939 blev den dog brugt til at uddanne Politi og i 1943 da Hamborg blev bombet flyttede en stor del af befolkningen hertil men nåede hjem igen inden muren. I 1943 blev den også brugt som lazaret men siden har den stået og forfaldet. Først i 1991 blev det tilgængelig for offentligheden. I 2004 hvor Staten stadig ejede bygningerne solgte man dem til forskellige firmaer, dog beholdte man selv en blok som i dag er vandrehjem. Der arbejdes stadig på mange af de faldefærdige bygninger, men nogle stadig står som ruiner. Andre er dog blevet flot renoveret og er i dag lejligheder, hotel,m.m. De ligger også ud til den flotteste strand.

Vi var ligeledes inde og se den udstilling som var lavet i en af bygningerne.

Derefter cyklede vi langs strandpromenaden hele vejen ind til byen Benz. Sikke en kontrast. Det ene luksus hotel, boliger efter hinanden. Et rigtig ferieparadis.

Strandpromenaden med de flotte hoteller Stort torv ud til vandet
Flot hotel Øl pause lige ud til vandet

Vejret var stadig rigtig fint, så igen sad vi ude og nød det

Onsdag den 8.juni

Vi sad ude og fik vores morgenkaffe i det fine vejr.

Efter morgenkaffen cyklede vi hen til det vi i Danmark kalder skovtårnet. Vi har været oppe i det på Sjælland og Marsktårnet ved Rømø, så nu skulle dette her også prøves. Lidt anderledes end det på Sjælland, idet terrænet gik meget op og ned, så vi gik et godt stykke over jorden op til det første tårn. Dette var 40m over terræn og snoede sig rundt så selv dem med barnevogn, kørestol m.m kunne være med. På toppen af dette tårn gik vi igen af en bro gennem skoven indtil vi kom til det rigtige tårn. På toppen var der en super udsigt over meget af øen. Tilbage gik det igen af en gangbro, som var 17 m over terræn dog en anden vej end op til tårnet. Til slut endte vi ved en stor rutsjebane som gik det sidste stykke ned. Man kunne også vælge at tage en elevator eller tage trapperne ned.

Så er vi ankommet på cykel til tårnet Der var mange skoleklasse der skulle op. Det lille tårn kan ses oppe over træerne
Så er vi på vej op i det første tår Oppe i det første tårn går det så videre af disse gang broer
Så er vi ved det høje tårn På toppen med den flotte udsigt
Erika på toppen Udsigt ned til p.plads og campingpladsen ligger bag de lyse sandbunker
Lidt af bolig blokkene ude ved stranden Så ved vi hvor langt vi har til sejlturen

Vi cyklede hjem på pladsen for at få kaffen, inden vi denne gang tog bilen og kørte til byen Stellin for at se den store badebro hvor der er en flot restaurant. For at komme ned på badebroen eller hvad man nu skal kalde det, skulle man ned af 87 trapper, eller man kunne tage en elevator ned som jeg gjorde, men gik dog op.

På vej ned i byen Stellin Flot gade op til stranden. Der hvor kranen er var de ved at bygge et kæmpe hotel
Flot bro med restaurant hvor der var bryllup Elevatoren ned i stedet for trapperne

Vi kørte så igen hjem af og forbi campingpladsen og ud til færgelejet i Sassnitz for lige at se hvor vi skulle hun i morgen. Vi fortsatte videre ud til Nationalparken Jasmund som har de samme hvide klipper som på Møn.

Hyggelig restaurant ude i skoven Kaffe og kage med is

Vi fandt en lille hyggelig restaurant midt inde i skoven hvor vi kaffe og kage, inden turen tilbage med et stop i byen Sassnitz for lige at se den Engelske u båd som ligger der. Vejret er stadig super.

U båden i byen Sassnitz Så er vi ved færge lejet i Sassnitz
Der var mange der skulle med. Flest tysker De hvide kalk klitter ved Sassnitz
Halvvejs var der et stort vindmølle park som er tysk og dansk Indsejling til Rønne

Torsdag den 9.juni Bornholm

Så skulle vi til Bornholm og med færgen kl. 11.50, så vi havde god tid til at få morgenkaffen og stille og rolig få pakket sammen. Turen til færgen tog kun ca 15 min. Det var utrolig let at tjekke ind, idet de havde vores bil nr. så det eneste vi skulle var at oplyse hvor mange vi var og så var vi igennem. Der var en Border Shop her på havnen, så vi handlede lidt. Vejret var stille og med sol, så det var en dejlig tur som tog 3 timer og 20 min.

Ankommet til Sannes camping fik vi anvist den plads som vi havde booket. Der er stadig stille på pladsen. Man kan godt se og mærke at sæsonen ikke er helt i gang endnu. Vi fik det hele sat op og sad ude til sent på aftenen og nød det gode vejr.

Dejlig plads med havudsigt Vi var nede i Gudhjem for at købe fisk, så nu stod den på frokost med øl og snaps

Ellers skal der bare nydes og besøge de forskellige steder, som vi dog har besøgt før. Dagen efter ankomst, cyklede vi ned i Gudhjem og aldrig før har det været så få mennesker i byen. Eftermiddagen blev til en tur til Svaneke hvor vi lige rundede Svaneke Bryghus. Det viste sig at bryghuset sted nede på havnen og skænkede gratis smagsprøver på 6 af deres øl, så her skulle jeg da også lige have en.

Gratis smagsprøver på øl fra Bryghuset i Svaneke Hel mark med lupiner

Lørdag den 11.juni

Det viste sig at et par som vi lærte at kende her på pladsen i 2015 og lå lige over for os, også var på Bornholm, dog på Sandervigs Familie Camping. Da de var her, var de sammen med Anns søster og svoger, som er fastligger på Rågeleje camping og som vi har besøg på deres plads. Vi havde en aftale med Jørn og Ann om at besøge dem oppe på deres plads, så det gjorde vi. Vi hyggede et par timer og på vejen hjem kørte vi lige ned forbi Gudhjem Røgeri for at købe noget fisk med hjem til frokost. Jeg fik ål, fiskefile sammen med en god øl og en snaps. Vejret var stadig rigtig fint, så vi fik grillet og nød resten af dagen.

Næste dag skulle vi se noget nyt hvor vi ikke har været før, nemlig Bisonerne i Almindingen. De går rundt i et område på 200 hektar som er indhegnet. Vi kørte ind midt i området og stillede bilen, hvorefter vi gik langs bisonruten rundt om Svinemosen. En lang tur med dårlig knæ og så uden at se en Bison. Derefter igen til Svaneke bryghus hvor vi fik vores frokost med øl til. Konen fik en cola og prøvede en Mørk Guld.

Svinemosen uden Bison Vi går mange km rundt om Svinemosen for at se Bison, men uden at møde en eneste

Mandag den 13.juni

Der er stadig utrolig mange ledige pladser her på campingpladsen. Det bliver sikkert først fyldt op til industriferien. I dag skulle vi til Rønne for at købe en studenter gave til vores barnebarn, som bliver student dagen efter vi kommer hjem og da når vi ikke at købe noget.

I stedet for at køre den direkte vej, kørte vi først gennem Svaneke, så Nexø for derefter at holde ved Balka. Sikke en fin strand de har der. Videre til Snogebæk hvor vi gik lidt rundt. Ikke mange folk her. Så videre til Dueodde hvor der holdt et par busser.

Den skønne strand ved Dueodde Træbroen som går hele vejen ned til stranden oppe fra p.plads

Jeg havde taget badetøj med, men det blæste temmelig meget så det blev kun en gåtur ned til stranden. Konen havde et ønske om at se den bro som er i Arnager, så der kørte vi ned. Hold nu op et lille hyggelig sted. Ved hjælp af private, sponsorer m.m. havde de i 2018 fået lavet en ny bro. Helt ude for enden af den, var der en lille havn til nogle små både. Ud for Arnager kunne vi se 4 krigsskibe som åbenbart lå stille derude.

Vi kørte så videre til Rønne og fik handlet. Frokosten blev indtaget på torvet. Derefter hjem på pladsen.

Tirsdag den 14.juni

Så skulle cyklerne igen på tur. Vi cyklede op af Kobbevej til der er en p.plads hvorfra der går en cykelrute ned til Stavnehøl vandfaldet i skoven. Ikke megen vand i vandfaldet eller Kobbeå.

Meget vand var der ikke i dette "vandfald" Bækken med en masse væltet træer

Grusvejen som viste sig at være en nedlagt jernbane, var fin at cykle på så vi fortsatte til vi kom op til rundekirken i Østerlars som er den største på øen. Man ved ikke hvor gammel den er, men mener at den er den ældste af de 4 rundkirker på øen. Man mener at den er tilbage til ca 1150 og har været brugt både som kirke og værn mod fjender fra havet. Omk 1964 var jeg her med skolen på udflugt og købte den gang en porcelæns kirke med hjem til min mor. Efter hendes død har jeg den så selv stående hjemme. Ved siden af kirken ligger sæbegården som sælger alt lige fra sæbe, dufte, porcelæn, ja sågar juleting oppe på første sal. Den er virkelig et besøg værd. Vi faldt over en vin prop med en studenterhue på toppen og da vores barnebarn jo bliver student når vi kommer hjem, købte vi lige en ekstra gave til hende.

Østerlars rundkirke som jeg besøgte med skolen i 1965 Det lille fine kapel Sæbefabrikken med vand sten

Cykelturen hjem til campingpladsen gik hurtig, idet det meste af vejen gik ned af bakken. Vi tog så bilen og kørte ned på havnen i Gudhjem for at købe fisk med hjem til frokost med dertil hørende snaps og en Bornholmer øl.

Dagen i dag er megen blæsende men dog med solskin

Onsdag den 15.juni

Igen solskin og mindre vind, så en rigtig dejlig dag. Vi havde ikke de store planer i dag, men vi ville dog lige en smut op til golfbanen i Ry hvor de altid har 50 % på tøj. Der blev dog ikke købt noget, men jeg fik da lige et par golfaviser med hjem. Banen spillede vi i 2016 og i år har vi ikke udstyret med.

Derefter ville vi en tur til Døndalen som kan prale med at have Danmarks største vandfald. Jo Jo hele 20 meter. Døndalen er 1200m lang og 200m bred. Langs ruten gennem skover er der over alt ramsløg. Den tidlige ejer Axel Jensen har ligeledes plantet en masse sjældne træer i skover, men der er ikke mange tilbage. Ruten tilbage fra vandfaldet gik af Veststien idet vi gerne ville se Amtmandsstenen hvor der skulle være en super udsigt. Men men, trappen op til stenen var brudt sammen, så den ikke kunne benyttes. Skuffende at sådan noget ikke bliver lavet når nu man reklamerer med det.

Gennem skoven op til Døndalen Vandfaldet med meget lidt vand
Jeg var lige klatret op på nogle sten Svært at se, men det er vandfaldet

Resten af dagen blev bugt på pladsen.

Torsdag den 16.juni

I dag startede folkemødet her i Allinge på Bornholm, men vi tager først derop i morgen.

En af grundene til at vi valgte Bornholm i år, var for at besøge min fars søster som er eneste nulevende af de 13 søskende. Erna Kofoed er lige blevet 105 år her i maj, så hende havde vi en aftale med her til formiddag. Vi var lige en tur i Rønne først, for at købe en buket til faster. Hendes datter som bor i Hillerød, var hjemme ved hende og det viste sig at 2 af de 3 brødre som bor her på øen også kom for at hilse på os. Hold nu op hvor er Faster frisk efter hendes alder. Hun bruger ikke høreapparat og kun læsebriller. Der var dækket op til kaffe og kage. Jeg fik taget billeder af faster og mig og vi havde det rigtig hyggelig. Efter ca 11/2 time kunne vi godt se at faster var ved at blive træt, så vi fik sagt pænt farvel til både faster og mine fætre og min kusine. Utrolig hyggelig.

Min faster med sine 105 år. Hold nu op hvor var hun frisk. Sikke et dejlig møde og gode fortællinger

Min kusine Britta Min fætter Arne. Ejnar var desværre ikke kommet endnu så ham fik jeg ikke taget et billede af

På vejen hjem kørte vi lige en tur forbi Svaneke bryghus til en enkelt. Her på pladsen er folk så småt ved at indfinde sig og vejret er stadig fint.

Fredag den 17.juni

I dag stod den på folkemødet i Allinge som vi ikke har prøvet før. Hold nu op et menneske mængde. Nu var det ikke sådan at vi gik rundt for at hører alle de taler m.m. men bare osede rundt og oplevede stemningen. Tror at politiet fra en stor del af DK var til stede her, både på cykel, til hest, gående, utrolig mange motorcykler og så i biler. Vi fik et par timer til at gå her og så var det, det. Vejret var bare lækkert.

Politi til hest. Her dog i Svaneke, men så dem også til folkemødet Folkemødet i Allinge

Lørdag blev brugt til stille og rolig at få pakket sammen, kun afbrudt til en cykeltur ned til Gudhjem havn for at få den is som fruen gerne ville have.

Jeg var oppe i receptionen for at afregne og ville gerne høre om vi kunne forlade pladsen kl. 6.30, idet vi skal med en færge fra Rønne kl. 8.00. Dette var ingen problem, idet de kunne indstille bommen til at åbne til det tidspunkt vi ønskede. Flot service.

Udsigt ned til de andre campingvogne Vi har pakket sammen og sidder inde i vognen inden sengetid

I morgen går det så med færgen retur til Rügen og derefter til Kolding, da vi jo skal være hjemme søndag da vores barnebarn bliver student mandag og vi har betalt hendes hue. Så er vi lige hjemme 1 uge inden vi tager til Grenå Camping med vores mindste barnebarn.

Uge 26 Grenå Strand Camping

Lørdag den 25.juni

Vi fik fejret vores barnebarn og mormor og mig fik lov at give hende huen på. I dag lørdag skulle de komme forbi datteren i lastbil, men da var vi kørt på camping.

Kl. 8.30 var vi klar til at køre, men kom kun et lille stykke op af vejen da jeg bemærkede en lyd fra venstre hjul på campingvognen. Vi fik holdt ind og jeg var ude for at se/hører hvad det var. Med den lyd turde jeg ikke køre videre, så nu var gode råd dyre her en lørdag. Vognen og bilen var pakket. Jeg har en god bekendt som er gammel mekaniker og bor lidt længere nede af gaden, så ham ringede jeg til, og heldigvis var han hjemme og ikke i sommerhus.

Konen gik hjem og han fik hjulet klodset op og det viste sig at hele hjulet kunne skubbes frem og tilbage. Det viste sig at hele hjul lejet var defekt. Vi fik det skilt af med møje og besvær, men hvor skulle jeg en lørdag få fat i en ny kugle leje. Jeg tog op til KG camping i Kolding og heldigvis var chefen selv på arbejde da de andre ikke kunne hjælpe. Han fandt et nyt sæt leje som passede til vores vogn og glad var jeg. Retur til vennen og vi fik det hele skiftet og efter 3 timer kunne jeg hente konen og så af sted på camping. Tør slet ikke tænke tanken hvis vi var kommet ud på motorvejen – uha.

Vi havde en fryser i bilen som lige skulle afleveres ved datteren i Hornslet på vejen. Vi ankom til Grenå camping kl. 14.30 og fik den plads vi havde booket. Campingpladsen er en 4 stjernet plads og den har alt til børnene. Meget stor plads lige ned til vandet. Dog er der et stor minus og det er deres internet som er gratis, men er næsten umulig at komme på. Det kan gøres meget bedre når jeg tænker på at vi lige kommer fra Sannes camping på Bornholm hvor det bare virkede. I morgen kommer datteren så med vores barnebarn, som skal være her hele ugen.

Indgangen til Grenå familie camping Lille racebane til de små og med poolen i baggrunden
Det var varmt - rigtig varmt, så vi måtte i skyggen Vores plads på Grenå camping
Den flotte strand ved campingpladsen

Søndag kom så vores datter med vores barnebarn og jeg skal hilse og sige at det var varmt. Vi var nød til at gå bag campingvognen for at få skygge. Vi fik det lille telt sat op hvor det var planen at han skulle sove, men han var lidt utryg ved det, så han sover inde i vognen.

Så er Vilfred kommet og vi griller Mormor og Vilfred ved stranden

Mandag kørte vi en tur ind til Grenå og gik lidt i gågaden, men byen er ikke noget at komme efter. I det hele taget er der ikke noget specielt at komme efter i området, bortset fra Kattegat centeret som vores barnebarn lige har været ved skolen og vi har også set det.

Gå gaden i Grenå Flot gammel bygning som er museum

Vi hørte at det var et være uvejr i det meste af Jylland, men her gik vi hus forbi, dog kom der lyn og torden omk. Kl 17 og varede 1 time med en del vand.

Barnebarn på vej til toilet i regnvejr med paraply Han er blevet vild med basket og heldigvis havde de en kurv

Tirsdag lavede vi stort set ingen ting, bortset fra en tur i poolen. Vejret var fint igen. Barnebarnet keder sig en del da Internettet ikke kører ordentlig på pladsen. Heldigvis kommer hans kammerat onsdag og bliver ved os til lørdag. De skal så sove ude i det lille telt.

Boldbanen som var lige ved siden af os Det store legeskib
Boldbanen med kuntstof græs Grill området
Legeplads i skoven Så er vi ved Ebeltoft bryghus hvor vi også griller

Onsdag kom hans kammerat og så blev der spillet fodbold, Basket, poolen og meget mere. Vejret var stadig super super godt, så vi måtte søge skygge midt på dagen. Vi sad længe ude foran teltet. Torsdag kørte vi en tur til Ebeltoft Gårdbryggeri som vi har besøgt 2 gange før. Vi tog nogle pølser m.m. med og grillede idet de har en grill som man kan benytte. Fik smagt en ny øl og drengene en vand.

Planen var at vi skulle tjekke ud lørdag, men da de meldte regn fredag over middag, blev vi enige om at pakke sammen i tørvejr og kørte så drengene ud til datteren i Hornslet, men så ville bilen ikke starte. Nordmanden som lå ved siden af, sagde at han havde et batteri hvis jeg havde startkabler, men det havde jeg ikke, men fik lånt dem i receptionen. Bilen startede med det samme og Nordmanden fik lige et par øl som tak. Vi fik drengene afleveret hos datteren i Hornslet og kørte så til Kolding. Uge 28 står den igen på camping og denne gang går turen til Fanø

Fanø mellem den 11.juli til den 17.juli

Vi ankom til færgen kl. 10.30 og der var sat 3 færger ind til alle turister. Dog var der ingen ventetid. Da vi kørte af færgen, stod et vennepar og vinkede, idet de havde været herovre et par dage før os.

Denne gang havde vi valgt Rødgaard campingplads, idet de var en samarbejdsplads med DCU. Vi havde ligeledes booket en lille hytte til vores datter og barnebarn som skulle bo her fra mandag til onsdag. Vi fik en super betjening og fik vores plads anvist som var lige ved siden af den lille hytte hvor datteren skulle bo.

Den lille hytte som vi havde lejet til datter og barnebarn Her vores plads

Det var varmt, men vi fik da det hele sat op. I mellem tiden var vores datter og barnebarn ankommet og fik deres hytte. Vi sad ude og fik frokost da vores vennepar som bor på Feldberg Camping forbi. Vi havde en aftale med dem om at vi skulle på Fanø Bryghus om eftermiddagen, men i stedet havde de booket bord på Krogården og glemt at vi havde besøg af vores datter. Vi sagde dog ja til at tage med dem ud og spise. Efter at havde spist havde venneparret foreslået at vi skulle en tur på Realen.

Drivhuset på Krogården hvor vi spiste Indgang til Realen

Vi ringede til datteren og barnebarnet og at møde os i Nordby for derefter at følges af til Realen. Den havde vi jo set en hel del i fjernsynet som hed Ja for Fanø med Johnny Madsen. Hyggelig at se det og vi fik da også lige en øl derinde, men denne aften var det fællessang og dette er slet ikke mig og da slet ikke noget for vores datter og barnebarn. Vi drak ud og cyklede tilbage til campingpladsen. Venneparret tog hjem dagen efter.

Stjerne af Johnny Madsen Så skal der synges, dog uden mig. Dette er slet ikke mig Der var stort set fuld hus

Tirsdag den 12. Juli

Vejret var nogenlunde men blæsende som det var hele ugen. Vi sad alle 4 og fik morgenmad i forteltet. Vi ville en tur ind til Nordby så konen og datteren gik derind og barnebarnet og mig tog vore camping el cykler derind. Vi osede rundt i byen for derefter at få vores frokost i Pandekagehuset. Eftermiddagen gik med en tur til stranden med den nye drage som barnebarnet havde fået. Til aften blev der grillet, men spist i forteltet.

Onsdag den 13.juli

Vejret var så fint at vi sad ude og fik morgenkaffen. Datteren og barnebarnet skulle pakke sammen, idet de havde booket 2 overnatninger i Dan centeret ved Fanø Bad, men først kunne komme ind i deres lejlighed kl 15.00. De fik pakket bilen og kørt den uden for pladsen og så tog vi alle 4 en tur ned til Sønderho hvor vi gik rundt i de hyggelige gader.

Utrolig flot Fanø hus i den rigtige Fanø stil Indgang til en tøj butik Mødte disse smukke piger i deres flotte dragter

De fik deres lejlighed og konen og mig cyklede en tur derover for at kigge. De havde fået en på 3.sal med direkte havudsigt. Da vi cyklede hjem tog de ned for at bade i havet. Vi mødes så igen her på pladsen for at spise oppe i restauranten som ligger her. Vi fik alle 4 pizza og hvilken lækker en. Lang tid siden at jeg har fået så god en pizza. Det var stadig blæsende og det blev koldt til aften. Vi måtte have varme på i forteltet og fik også tændt for gulvvarmen.

Flot udsigt over Vesterhavet

Datterens lejlighed

Torsdag den 14.juli

Vi sad længe over morgenmaden og så lidt golf i fjernsynet. Det regnede stort set hele formiddagen. Datteren skrev at de kørte igen ned til Sønderho, hvor hun havde set en taske som hun godt ville købe efter lidt betænkningstid. Konen havde sagt at hun kunne få den i fødselsdagsgave som hun har her sidst på mdr.

Over middag blev vi enige om at cykle en tur, men inden vi nåede det ringede datteren og spurte hvad vi havde gang i. Hun kunne godt tænke sig et besøg på bryghuset og det faldt lige i min smag.

Besøg på Fanø bryghus, som jeg bare skal besøge når vi er på Fanø

Vi cyklede derop og mødte dem der. Datteren fik en opringning af sin nabo, at brandalarmen hylede meget højt inde fra hende. Hun fik dem til at se ind gennem vinduerne for at se om der var røg, men det var der heldigvis ikke, dog var naboen meget træt af den hylen. Datter og barnebarnet skulle først hjem i morgen fredag, men da naboen blev ved med at skrive og beklage sig over den larm, valgte de at pakke sammen sidst på eftermiddagen og køre hjem til Djursland. Vi har senere fået besked, at det kun var alarmen som åbenbart var defekt. Her til aften er det igen koldt og varmen er blevet tændt.

Fredag den 15.juli

Der skete ikke meget den dag. Vi var en tur inde i brugsen for at handle lidt og så cyklede jeg en tur hen på Feldberg Strand camping for at kigge lidt på den. Den ligger godt tæt på stranden og et par butikker, men pladserne var små og tror man ville føle sig indeklemt.

Min gamle arbejdskollega og hans kone som har sommerhus herovre og stort set bor her det meste af året, kom til grill her på pladsen. Rigtig hyggelig. Det gav regn til aften og meget i løbet af natten.

Lørdag den 16.juli

Vi sad længe over morgenkaffen og cyklede så en tur ud til Kikkebjerg som har en super udsigt over den nordlige del af øen, samt til Esbjerg. Kikkebjerg blev i gamle dage brugt til at holde øje med skibstrafikken som kom ind mellem Skallingen og Fanø til Esbjerg. Der findes stadig et lille hus på toppen.

Udsigt fra Kikkebjerg med vest Udsigt ned til Nordby
Udsigt over til Esbjerg Huset som blev brugt til at holde øje med skibe

Vejret var fint, men meget blæsende. Vi er enige om at få forteltet ned her til eftermiddag og få det tørt ned. Efter spisetid skal vi over til Marianne og Claus som vi lærte at kende på Bornholm i 2016. De ligger fast her på pladsen hvor hun tager sin cykel på arbejde i Esbjerg, mens Claus ikke er på arbejdsmarked længere. I morgen går turen igen til Kolding.

Så har vi ikke noget planlagt før sidst i august, men nu må vi se om vi finder på noget hvis vejret er godt.