Danmark - Tyskland 2020

Så fik vi jo en gang Corona i hele verden.

Det gik noget ud over vores planlagte tur som igen skulle gå til Gardasøen i 4 uger. Vi havde betalt depositum, men fik vores reservation overflyttet til foråret 2021 uden at mindste vores depositum.

Vi var derfor enige om at køre rundt i Danmark på mindre ture. Det blev dog også 2 ture til Tyskland.

Vores første tur gik til Hedensted hvor vi skulle spille en gang golf. Efter runden kørte vi til Saxild strand camping hvor vi var nogle dage. Derefter gik turen op til Århus Camping i Lisbjerg som ligger lige nord for Århus. Her fik også spillet en gang golf og besøgt datteren i Rodskov.

Her spiller vi Hedensted golfklub sammen med et lokalt par i pragtfuldt vejr Så er det Odder golf klubs tur

Vi har et Isabella Capri fortelt som vi stort set ikke bruger og ligeledes et fortelt fra Harald Nyborg som vi bruger når vi kører sydpå, da det ikke vejer ret meget. Så har vi også en markise til små turene.

Her ligger vi på Århus camping med ACSII kortet Dette er naboens Kampa telt som vi endte med at købe af dem. Var selv med til at tage det ned

Jeg har længe gået og kigget på et Kampa Air 400 lufttelt i stedet for vores Isabella fortelt som jeg så ville sælge. På campingpladsen i Århus lå der et par fra Skjern som havde et lufttelt lige i den størrelse som jeg var ude efter. Jeg gik derfor over til dem og spurte om jeg måtte kigge på det og blev budt inden for. De sagde at hvis jeg ville købe det så havde de lige sat det til salg. Det var lige teltet til os, så det endte med at jeg hentede konen og så var det købt med kant syet gulvtæppe m.m.

Næste tur gik så med et venner par til Lærkelunden camping i Rinkenæs, hvor vi både fik regn og storm. Vi fik igen spillet en gang golf på Benniksgård golfbane. Efter golfrunden kørte vi til Gråsten slot og gik en runde i slotshaven.

Vejret var ikke alt for godt til golf, men ingen regn Selvom vi er opvokset i Sønderborg har vi aldrig været på Gråsten slot

Fra haven på Gråsten slot

Dagen efter kørte vi til Sønderborg hvor vi var en tur på kirkegården for at hilse på hver vores forældre. Vi kørte så rundt langs havnen og hen til det nye hotel Alsik. Vi tog turen op på 16 etage hvor man kan gå hele vejen rundt med vi duer fra gulv til loft. Fantastisk udsigt over vores fødeby. Vi gik derefter hen langs havnen og fik os en frokost lige ud til Alssund og den gamle bro.

Frokost i tørvejr og solen kom da også. Vi sidder her lige ud til Alssund

Efter turen til Sønderborg kørte vi tilbage til campingpladsen hvor det igen begyndte at stå ned i stænger og blæse. Da vi lå lige ud til vandet, måtte vi have varme på i forteltet. Til aften klarede det rigtig fint op, men dog blæste det stadig en del. Vi fandt læ bag campingvognen og så fik vi grillet. Dagen efter var det tørvejr, så vi kunne få teltet ned tørt.

Den næste tur var i uge 27 hvor vi skulle have vores barnebarn på 10 med. Vi havde booket en plads på DCU Mols hvor vi fik pensionist rabat og barnebarnet var gratis. Datter og svigersønnen kom med barnebarnet, da de ikke bor så langt væk og havde samtidig pizza med til alle. Vi sad ude og nød det gode vejr. Vi fik en super plads lige over toilet bygningen med udsigt over det meste af pladsen. Da vejret var så fint lokkede barnebarnet mig med en tur i poolen og hold da op det var dejlig lunt.

Dejlig plads med udsigt over pladsen og læ for vesten vinden Så får vi alle pizza

Vi havde en pragtfuld uge med fint vejr og næste morgen var så fint at vi sad ude og fik morgenkaffe.

Skønt at kunne side ude og få sin morgenkaffe med udsigt Lille Vilfred nyder det når han er med på camping

Da der jo er halv pris på mange seværdigheder, besøgte vi Fregatten Jylland som var en super oplevelse. Vi fik også en fortælling omkring skibet, hvor de også skød en kanon af. Lige noget for barnebarnet. Ligeledes en tur rundt i Ebeltoft by.

En tur gennem de smukke gader i Ebeltoft Vilfred havde selvfølgelig fået lommepenge hjemmefra og fra mormor og morfar
Den nye Maltfabrik med en del butikker og bibliotek Fregatten Jylland
Dejlig rundvisning Her under dæk opholdt mandskabet sig
Kaptajnens kahyt når de kongelige var omborg Sådan ladede mandskabet kanonerne med 3 kg krudt og en kanonkugle
Gamle forlader Her viser de hvordan man lader og affyrer en kanon. Dette var dog kun for at vise os hvordan.

Senere gik vi ned på molen for at se den forreste kanon blev fyret af, dog kun med 300 gr. krudt som var utrolig højt

Ree Park skulle han da heller ikke snydes for. Så af sted med os. Konen ville gerne på deres Safari tur, men syntes det var skuffende. De dyr vi så, kunne vi også have set ved at gå rundt. Ellers en dejlig dag i parken.

Så er vi klar til Safari tur Næsehorn
Næsehorn Giraffer
Uden mad og drikke Et bur med en del tiger. Billedet er gennem en glasplade
Man gik af disse broer kun i en retning hele vejen rundt i parken Bjørne som blev fodret

Så var det min tur til at opleve noget. Jeg havde læst om Ebeltoft Gårdbryggeri hvor man selv kunne medbringe mad til deres grill som altid var tændt. Konen pakkede nogle pølser samt brød og det viste sig at være en rigtig god ide. Vi fik griller, smagt på nogle af deres gode øl og barnebarnet fik en hindbær sodavand som smagte fantastisk. Vi købte nogle med hjem til vores datter og jeg fik nogle gode øl med hjem. En dejlig tur, selv for børn som kan lege på halmballerne på marken. Der er borde og stole alle vegne med dejlig udsigt. Han fik hurtig en og lege med, så kunne de gamle slappe af. En dejlig uge med barnebarnet.

Ebeltoft gårdbryggeri som er en gård. Desværre kunne vi ikke komme ind p.g.a. Corona Vi sidder og nyder et krus øl
Mange sidde pladser med dejlig udsigt Super god øl
Så skulle vi grille og dertil en ny god øl Der var godt besøgt og mange grillede

Vilfred fik en at lege med, så ham så vi lige pludselig ikke meget til. Han var både til disco, pool disco, samt popkorn over bål

Så var der popkorn over bål med musik. Der var dog ikke mange der deltog. Vi kunne sidde og kigge lige derned

Næste tur var kun med 2 overnatninger, da den stod på golf. Vi kørte til Karlsmark camping ved byen Leck på den anden side af grænsen ved Tønder. Lille plads uden de store ting, men fred og ro. Vi fik spillet golfbanen Hof Berg som lå lige ved siden af. Efter golfrunden kørte vi en tur ned til Dagebøl hvor færgen gået over til Føhr. Vi ville gå en tur langs stranden, men det skulle de også have penge for. Vi fik så også handlet men alle butikker langs grænsen havde stort set udsolgt i de mest gængse øl.

Golfklubben Hof Berg På vej op af hul 9 med klubhuset
Her på diget med udsigt ned til Dagebøl Færgelejet over til Føhr

Her skulle de have penge for at gå. Som man kan se var der mange der gik ude i vadehavet. Vi betalte dog ikke

Dagen efter pakkede vi sammen og kørte til Tønder golfklub hvor vi skulle mødes med et venner par til en gang golf.

Vores datter og svigersøn med børn skulle en uge til Harzen i uge 29 på hotel, men ville gerne være nogle dage på camping også, så de spurte om ikke vi ville med en tur ned til Heide Park fra søndag til onsdag i uge 30. De havde telte med og stole m.m. tog vi med derned, da de jo kom fra Harzen og ikke havde så megen plads i bilen. Vi bookede en stor komfortplads til os alle hvor der var plads til vores cv med fortelt og deres 3 telte.

Trafikken gennem Hamborg gik smertefri selvom der var trafik

Valget faldt på Camping AUF dem Simpel som ligger i gå afstand til Heide Park. Vi ankom først og fik vognen placeret inden de kom fra Harzen.

Så er vi på plads og venter bare på de andre Så er datteren med familie ankommet og er i gang med at sætte 3 telte op. Stor plads

Pladsen er en relativ stor plads hvor der er mange fastligger. Vi hyggede i super sommervejr hele aftenen ude. Om natten fik vi regn, men dette var ovre igen da vi stod op.

Vejret var så godt at vi kunne sidde ude og spise og grille Så klarer pigerne opvasken
Håndvask og vandhave var på vores plads Overalt på pladsen havde de fældet træer og fået skåret forskellige dyr. Denne på vores plads

Alle pigerne ville gerne til Soltau outlet så der fik vi en del timer til at gå.

Køen ovre til venstre er for at komme ind i butikken Nike. Den sprang vi over Outlet Soltau

Tirsdag havde de bestilt adgang til Heide park til kl. 11. Man skulle booke og betale på nettet og fik så her en tid til indgangen p.g.a. Corona. Da prisen pr. Person var 49 euro, valgte konen og mig at lave noget andet den dag. Vi er ikke til alle disse forlystelser.

Vi valgte derfor at køre en tur til Soltau hvor vi gik og osede lidt. Derefter kørte vi til Walsrode hvor vi også gik lidt rundt. Ikke det store at komme efter. Hjemme på pladsen igen slappede vi af, inden de alle kom hjem godt trætte efter en lang da i Heide Park.

Her lidt fra byen Soltau
Billede fra Walsrode som nu ikke var noget at komme efter Denne automat på campingpladsen var til at tømme toilet. 1,80 Euro hvor man brugte badekortet

3 til 5. august

Vi havde købt 2 nye campingcykler med batteri som ikke vejer så meget og derfor nemt kunne være på vores cykelholder på campingvognen. De skulle primær bruges når vi camperer ved Gardasøen, men kan selvfølgelig bruges hver gang vi camperer og så kan de foldes så meget sammen, at de kan være i bilen.

En af vores nye cykler med batt og 20" hjul Frokost på Gammelbro camping

Da mange færger tager gående og cyklister med gratis, blev vi enige om at tage nogle dage til Årøsund på Gammelbro camping hvor vi sidst var i 2007 med børnebørn.

Vejret var rigtig fint og vi kunne side ude og spise. Dagen efter tog vi så og cyklede ned til færgen til Årø og stod i kø sammen med ca 100 andre der skulle med. Da færgen kun må tage ca. 75 gående med, måtte de sidste vente på næste afgang.

På vej over med færgen De sidste måtte vente på den kom tilbage

Sejlturen tager kun 10 min. Jeg havde set at der var rundvisning hver dag kl. 11.30 på Årø vingård, så der cyklede vi først ud. Ejeren af vingården tog imod og førte os ud i vinmarken hvor han fortalte om det at være vi bonde. De overtog vingården i 2007 og både konen og ham selv er nu fuldtids ansat. De har 17 forskellige vinstokke, samt en stor mark med frugttræer.

Årø vingård med restaurant og butik På cykel tur med vores fine nye cykler

De driver ligeledes en restaurant på stedet.

Efter besøget, cyklede vi videre ud af vejen mod den sydlige spids og rundt til campingpladsen som vi fik kigget lidt på. Meget hyggelig plads. Som nærmeste nabo, er Årø røgeri.

Udsigt mod Fyn over markerne Brummers gård

Vi var efterhånden blevet sulten og tørstig, så vi cyklede videre både af grusstier og asfalt vej hen til Brummers gård hvor vi vores frokost. Efter frokost cyklede vi en tur forbi Årø bryghus og så igen ned til færgen. Igen kom de sidste ikke med og måtte vente på at den kom retur.

Frokost på Brummers med en god øl Erika og hendes fisketallerken
Folk står i kø for at komme retur. Der kom mange flere Så er det retur til fastlandet

Aftensmaden blev hentet i campingpladsen cafe. Vi sad igen ude og spiste, dog blæste det mere, da vinden havde drejet mere mod syd. Et par dejlige dage på Gammelbro camping.

10 til 11.august

Så skulle vi på golf tur ved Senior klubben til Svendborg og Fåborg. Vi kørte tidlig hjemmefra for at mødes med alle de andre 42 pensionister på Svendborg golfklub. Efter golfrunden som var varm, ja meget varmt kørte vi ned til hotel Ærø ved havnen hvor vi skulle overnatte, spise og ikke mindst, hygge. Vejret var simpelthen bare perfekt.

Hygge i gården ved hotel Ærø Aftensspisning med 7 borde

Tirsdag morgen efter et god gang morgenmad, kørte vi alle i hver vores bil, til Fåborg golfklub som ligger i Svanneke bakker og da det stadig var varmt, blev det noget af en hård runde i dette bakkede terræn

17 til 18.august

Konen havde af mig fået et gavekort i julegave til Hotel Alsik i Sønderborg. Vi havde booket til foråret, men p.g.a. Corona gik dette i vasken, så nu skulle det være.

Vi er jo begge født og opvokset i Sønderborg og er kommet der meget mens vores forældre levede. Vi startede på kirkegården for at klippe, rive m.m. og kørte så en tur ned på lystbådehavnen hvor vi gik en tur.

Herefter kørte ved hen til slottet og satte bilen. Vi fik en frokost på 1761 som ligger lige over for og gik så en tur op gennem Sønderborg gader. Hold nu op der er blevet lavet meget. Rigtig hyggelig by som Kolding kunne lære meget af.

Lystbådehavnen i Sønderborg Strandpromenaden hen mod slottet

Tiden var kommet hvor vi kunne checke ind på Alsik og vi fik et hjørneværelse på 10 etage med den mest pragtfulde udsigt over det meste af Sønderborg og Als sund med alle de lystsejler. Da de har et meget stor Spa område gik jeg ned for at kigge lidt på dette, men fik så at vide at man skulle bestille tid, da der ikke måtte være så mange. vi kunne få en tid straks, så op på værelset for at skifte og så i Spa. Det var bare lækkert. De har et udendørs pool med rigtig dejlig varmt vand og så lige ud til Als sund, så blev det ikke bedre.

De unge badede her fra broen ude i Als sund. Dog var dette forbudt og politiet var da også forbi Hotel Alsik hvor vi havde hjørneværelset til denne side
Udsigt hen mod slotte og den gamle bro Udsigt op af Als sund mod den nye bro

Vi gik ligeledes en tur langs havnekajen og vendte så tilbage og gik i baren for at få en drinks som blev nydt ude i dette smukke vejr.

Udsigt fra slottet hen mod Alsik Udendørs område ved baren
Vi nyder lige en drinks inden maden Udendørs pool til spa området

De har 3 restauranter men kun Alsik havde åben, så her fik vi vores aftensmenu.

Menuen stod på en lækker burger med en god fl rødvin

Godt forspist gik vi en lang tur langs kajen og gik så op i værelset hvor vi nød den flotte udsigt. Efter en god nats søvn med dejlig udsigt fra sengen, var vi klar til deres meget meget flotte morgenmad. Dejlig ophold.

24 til 28.august. Enø camping

Konen ville gerne en tur til Skagen og jeg ville gerne opleve Karrebæksminde. Et venner par afgjorde det, idet de gerne ville med, hvis det blev Karrebæksminde. Valget faldt på Enø camping, men da alt var optaget måtte vi vente til uge 35.

Indgangen til Enø Camping

Så kom vi på plads Vejret blev rigtig flot med blå himmel

Vel ankommet til campingpladsen, blev vi modtaget af en utrolig flink og servicemindet campingfatter. Jeg kom i snak med ham ang Næstved golfbane som vi ville spille om onsdagen, men da vejrudsigten sagde en del regn, ville vi gerne spille tirsdag. Fluks så tog han telefonen og ringede til golfbanen om de kunne finde en tid til os 4 og det fik vi så. Da konen og mig kan spille Næstved gratis, spurte vi ham om han havde nogle aftaler med golfklubben og her fik venneparret 10%.

Stranden ud foran campingpladsen Græshoppebroen over til Enø med det flotte logo
Alle fiske restauranter op langs indsejling til Næstved Her ind til broen er der altid meget stærk strøm

Vi fik stillet vognen op og sad ude og nød det gode vejr med en øl eller to.

Dagen efter gik det så op til Næstved golfklub som kun ligger 5 km fra pladsen. Vi gik hele runden i shorts og tshirt med en dejlig udsigt over vandet. Dejlig udfordre golfbane med en del vandhuller på banen.

Så er vi klar på hul 1 Erika slå. Alle huller på forni havde udsigt over vandet

Tilbage på pladsen, sad vi igen ude og nød det dejlige vejr. Vi fik grillet til aften og fik så spillet en del.

Onsdag. Vi blev enige om at tage en tur til Gavnø slot hvor vi gik rundt i den flotte park. Derefter ind på slottet hvor der var adgang i det halve af slottet. Vi var også inde og se den flotte slotskirke som Dronning Margrethe den 1 fik opført.

Gavnø slot som ligger på en ø

Der var masse af liljer i parken. Omkring 1.oktober kan man grave alle dem op man vil gratis, dog skal man betale indgang

Hyggelig lysthus i parken Slotskirken som Dronning Margrethe den 1 fik opført for ca 600 år siden

Da det ikke var så langt til Skovtårnet og konen meget gerne ville en tur op i dette, kørte vi derud. Indgang 150,- kr pr. person og 50,- for parkering. Vi gik så 900 m op gennem skoven til Skovtårnet som er 45m høj og har 650 m rampe længde rundt og rundt. Desværre var det begyndt at regne, men op ville vi og det kom vi, men desværre var udsigten ikke god, idet det var regn dis.

900 m af disse stier op til tårnet i regnvejr Så er vi fremme
Skovtårnet Så er vi på vej op i 42 m højde
Erika og Keld er kommet op Tårnet set inde fra med træer op gennem midten

Tilbage turen er af en anden rute og her kom vi forbi nogle Glamping huse som bare var super lækre med stor stue, køkken, og seng. Ved siden af havde man sit egen badeværelse. Rigtig lækkert midt ude i naturen.

Lækre Glamping ude i skoven med udsigt over sø og skov. Badeværelset med karbad m.m.

Efter hjemkomsten til campingpladsen gik vi en tur ovre ved alle spisestederne. Regnen var holdt op og vejret igen fint.

Aftensmaden blev indtaget oppe i byen og så hygge resten af aftenen.

Hele natten regnede det meget og det fortsatte det meste af dagen. Erika og mig gik en tur op til fiskehandler for at købe lidt til frokost og først til aften holdt det op med at regne. Vi hentede pizza til aften og gik tidlig i seng.

Næste morgen begyndte vi at pakke det hele sammen, men desværre var teltet vådt, så det hele skulle hjem og hænges til tørre. Dejlig tur igen over.

Nu siger det om et par dage 1.september og så må vi se om det bliver til mere camping i år.