Porto Santo 2016

Efteråret tur, skulle stå på en golf tur. Vi har et venner par som ringede og spurte om ikke vi ville med en tur til Porto Santo.

Jeg havde godt set, at der er 2 selskaber som har denne tur, som de kalder Ø All. Inklusiv. Det vil sige, at der er fri golf på en bane designet af Seve Balastero som er lidt af en legende, så banen måtte være super. Ligeledes var der fri cykler, fri tennis m.m. i prisen, som kom til at koste 6200,- med mad på fly, speciel flysæde og opgradering fra Semi Inklusiv til All.

Turen blev booket til den 22.oktober med fly fra Billund og til Porto Santo som ligger 45 km nord for Madeira og er en lille ø med kun 4500 indbygger. På øen er der dog en hel del huse som er feriehuse fra folk på Madeira og fra Lissabon.

Vi skulle mødes med venner parret i den nordlige ende af Kolding og så køre efter hinanden til Billund. Vi fik pigerne læsset af med bagagen og så kørte Nils med ned til P8 som vi havde gratis når man flyver med Primo Tours.

Vi kørte så tilbage til ankomsthallen hvor Nils smed mig af og han selv kørte sin bil ned til personale parkering, idet både han og konen arbejder i lufthavnen. Da vi kom ind i lufthavnen havde pigerne allerede tjekket vores bagede ind, så vi kunne gå op og få kaffe.

Vi gik op i business class hvor vi fik vores morgenmad og lidt af drikke.

Kuffert er pakket Billund lufthavn og morgenmad
Så er vi klar til afgang Flyet venter og flyvetiden er 4½ time

Flyvetiden til Porto Santo er 4½ time og vi landede i ca. 23 gr. Vi blev afhentet af 3 busser og 4 guider som gav hver par en kuvert med værelse nummer og hvilken bus vi skulle ind i.

Ankommet til den lille lufthavn på Porto Santo DAT flyet

Turen til hotellet tog ikke mere end 10 min. Vi fik vores All.Incl bånd på og fik pakket ud. Vi havde værelse på 3 sal som vendte ned mod hovedindgangen. Hotellet havde 7 etager og vores venner boede på 4.sal, men med udsigt den anden vej.

Busserne venter. Der var 3 busser og på hver af vores kuvert stod hvilken bus vi skulle med
Udsigt fra vores altan på 3 sal Dem på den anden side var større lejligheder
Her udsigt fra Niels og Helens værelse Masse af solfanger til hotellet. Som man kan se er der meget bart

Der var intro fra vores guider nede på strand baren, hvor der blev fortalt om diverse turer m.m. Alle os golfer fik en speciel intro bag efter hvor der blev fortalt at vi kunne afleverer 3 score kort de dage vi var der og så deltage i en lille match.

Intro møde
Intro møde til stranden Sjovt nok så skulle man selv betale for det hele her på stranden Hotellet i baggrunden

Resten af dagen blev brugt på at besøge baren mm. Vi gik ligeledes nogenlunde tidligt i seng, da vi kun havde fået 5 timers søvn om natten.

Vi nyder det på altanen med en drinks fra baren Hotellet hvor man lige kan skimte Erika Her lidt tættere på
Hygge i baren Ude på havet kommer færgen fra Madeira Her lidt tættere på med fuld lys

Første dag havde vi  vækkeuret i gang, idet vi skulle med bussen allerede kl. 9.30 til golfbanen. Vejret var super, dog med en frisk vind. Turen ud til golfbanen tager kun 7 min så det var hurtig overstået.

Vi fik betalt 20 EUR pr.person for at have bagen stående i klubben, så vi ikke skulle slæbe den frem og tilbage. Ligeledes koster det 5 EUR for en trolley.

Da vi havde masse af tid inden vi skal spille, sad vi og hygge med alle de andre og startede med en øl.

Bussen klar til golfbanen Vi får pakket ud ved golfbanen
Klubhuset Forhal i klubhuset
Golfklubben Udsigt til driving range og hul 18
Vi hygger inden runden Udsigt op mod tee 1 og ned mod byen
Da vi først skulle slå ud 11.04 kunne vi lige nå en øl

Vi spillede damerne mod os mænd, men måtte desværre indrømme at vi tabte. Erika havde en super score, men vi andre 3 havde en god scorer.

Banen er designet af selveste Seve Ballastero og har nogle fantastiske huller helt ude ved klippekanten. Hul 13-14 og 15 er helt unikke. Selve banen bag præg af der ikke har regnet længe. Tee steder og green var fine, men selve fairway trængte til vand. Bjergene omkring var ligeledes helt bare, men det skulle ændre sig i ugens løb.

Hul 1. tee sted Hul 1 På vej ned af hul 2
Tror det er hul 3 hvor der er en sø foran Her det flotte hul 13 par 3 hul med klippe kanten lige til højre
Så går det bare lige ned i havet Green på hul 13
Derovre er green på hul 14. Vi står på tee stedet Tee stedet hul 14
Erika klar og slår ud på hul 14. Vi går lige ned og derefter 90 gr. til højre op til green som man kan skimte i baggrunden
På vej ned af 16 Dejlig med en god gang golf og så hul 19

Lørdag - søndag - mandag og tirsdag stod den på golf. Dog måtte vi afbryde spillet om tirsdagen på hul 7, idet det gav sig til at regne meget voldsomt. Erika og mig havde regntøj med og fik det hurtig på, men Helen og Niels havde ikke taget noget som helst med, så det gik ikke lang tid inden de var gennemblødt.

Stort set alle på banen gik i klubhuset, men der var næsten 1½ time til der ankom en bus, så Helen ville bestille en taxa, men i klubben fortalte de at de havde bestilt en bus til hurtig afhentning. Den kom aldrig, så dem som var gennemblødte måtte vente i næsten 1½ time inden de kunne komme tilbage til hotellet.

Udsigt ud med sydspidsen af øen Bygningen på den anden side af vejen er weelness og til højre strand bar Så er vi i baren igen - igen

Flot golfspiller                                                                                                                                                                           Vi nyder en kold mørk øl på hul 10

Tirsdagen var den flotteste dag på golfbanen, men høj sol og ikke en vind der rørte sig. Heldigvis havde vi ikke taget en fridag fra golf denne dag. Her kommer lige en del billeder mere fra golfbanen

Hr og fru. Dalsgaard Hr og fru. Andersen
Hul 13 Lige ned i havet
Igen dette specielle par 3 hul Klar på hul 1
Klubhuset set fra hul 1 Vi venter på hul 13 tee sted
Hul 15 er et kort par 3 hul på 110 m for mænd, men vi skal over en kløft hvor vinder kommer op igennem Et kig fra 15 tee ned mod 14
Hernede er green på hul 18 hvor man i sidste slaget skal over søen

Man kan her fornemme hvilken vej vinden normalt blæser

Så er der lige nogle billeder taget fra vores altan om aftenen, samt fra hotellet

Strand baren Vejen ned til strand baren
Solopgang fra vores altan Klar til golf igen

Da vejret var super om tirsdagen, ville Niels, Erika og mig en tur i havet, men da vi kom derned og bølgerne var temmelig store, valgte Erika og hoppe fra. Om det var bølgerne eller om hun mente vandet var for koldt, ved jeg ikke, men vandet var bare super, så Niels og mig fik hygget i de store bølger.

Så er Niels og mig ude at bade - super lækkert

Om aftenen havde vi bestilt spisning nede i strand baren hvor der var helt anderledes stille og her gik de rundt om skænkede vin op. En skam at vi først fandt ud af det så sent, idet der resten af ugen var fuldt booket.

Aftensmad i strand baren. Super lækkert uden dan banegårds larm som er oppe på hotellet

Onsdag havde vi en fridag fra golfen og i prisen på turen var der en gang weelness ovre i weelness centeret. Dette havde vi booket til om formiddagen og fik her en fin intro i de forskellige bade. Efter små 2 timer her fik vi frokost og havde aftalt at gå de 5 km ind til byen for at kigge lidt på den. Vi havde dog hørt at der ikke var noget at komme efter og kun få butikker, men alligevel ville vi da lige kigge.

Vi kom op i det som de kaldte centrum da det så ud til regn, så vi blev enige om at finde et sted til at få noget at drikke. Vi var da også lige kommet ind da det begyndte. Efter en øl var det så småt hold op, så vi betalte og gik ud, men allerede ved døren stod det ned i stænger igen og denne gang meget kraftig.

Vi gik ind igen og bestilte igen en omgang, men efter den regnede det stadig meget kraftig. Lige rundt om hjørnet var der en stor forretning med alt verdens tingel tangel som nu Kineserne kan have. vi gik ind for at komme i tørvejr og for at se om ikke de havde et plastik regnslag. Dette havde de og de andre købte et undtagen mig. Vi stod længe i døren for at se om det da ikke skulle tage lidt af, men nej. Vandet stod i en flod ned af gaden mod bus og taxa holde pladsen, så vi løb derned for at tage en taxa tilbage. Vi fik alle smask våde tæer.

På vej tilbage til hotellet stod vandet så højt i garderne, at der var oversvømmelse og vandet stod op af ristene. Vi fik fortalt at så megen regn havde de ikke oplevet i 15 år.

På vej ind i byen Her er torvet i byen Centrum :-)
Så fik de andre 3 købt gummi tøj Her er vejen bare oversvømmet

Torsdag var vi igen på golfbanen for sidste gang og vejret var fint, så det blev en rigtig god runde for mig.

Ellers fordrev vi dagen med at svømme i den indendørs pool når vi kom hjem fra golfbanen, bare lige for at løsne op i musklerne og så gik der meget tid i baren - Smiler

Som jeg skrev tidligere havde selskabet en lille konkurrence hvor vi kunne afleverer 3 scorer kort for at deltage. Jeg troede at torsdagen også var med, så derfor ville jeg afleverer min gode score for dagen, men det sluttede onsdag, så jeg fik kun afleveret 2. Erika derimod fik afleveret 3, men da præmie overrækkelsen skulle foregå torsdag kl. 17 ved strandbaren, kunne vi ikke nå hjem fra golfbanen, men nåede dog og løbe ind i guiderne som havde en 3. plads til Erika og dermed en flaske rødvin.

Erika med sin flotte 3.plads Spisesalen på hotellet

Denne skulle vi selvfølgelig ikke havde med hjem i kufferten, så vi fik den lukket op og sad sammen med Helen og Niels på vores altan og tømte denne.

Fredag var afrejse dag. Vi fik pakket og skulle være ude af værelserne kl. 10 og blev afhentet med busserne kl 11

Baren Baren med kig ud mod receptionen