Long Stay i Spanien 2018

Nu skulle det være. Vi har i nogle år snakket om at tage på det der hedder Long Stay som er et golfophold i længere til og hvad os angår, er det en mdr. fra 19.februar til 19.marts 2018.

Nogle af vores golf venner ville også gerne af sted, så det endte med at vi blev 4 par som fandt et godt tilbud hos RSB golf. Firmaet tilhører Pia som bor i Malaga området.

Hun har flere forskellige tilbud, men vi valgte Mojacar som ligger mellem Alicante og Malaga. Vi har selvfølgelig hver vores lejlighed og så var tilbuddet med fri golf på Marina Golfklub som ligger ved siden af. I prisen var der også buggy. Efter at have fået bestil lejligheden mm. ved Pia, fik vi booket fly ved Ryanair som flyver til Alicante.

Kort fra Spanien. Her ved den røde prik ligger Mojacar hvor vi boede

Vi kunne have 20 kg golf, 20 kg bagage og 10 kg håndbagage med, så det skulle nok gå.

Så er kufferterne ved at være pakket og godt fyldt til en mdr Bilen er proppet til randen

Da Mojacar ligger 220 km fra Alicante skulle vi selvfølgelig også have lejet en bil hver.

Dette klarede Per, idet han fik fat i et Dansk firma i Alicante og her fik vi et godt tilbud incl. alle forsikringer.

I lejligheds komplekset, har RSB golf ansat Birgit og Ervind, som hjælper os med alt hvad vi har brug for. Vi har fået en mail, med rute og at de vil stå klar til at modtage os når vi kommer frem.

De planlægger også små turneringer, med de andre dansker som er dernede.

Da vi havde bestil, viste det sig at vi fra Birkemose golfklub skulle ialt 20 personer derned, men dog lidt forskudt fra hinanden. Nogle er vi kun sammen med 1 uge og andre 3 uger.

Der var et par dernede i efteråret som fortalte hvor lækket lejlighederne er og Golfen .

Temp derned svinger noget efter hvad dem som er dernede lige nu siger, så derfor skal der også varmt tøj med.

Da vi har Priority til må vi have 20 kg bagage og 20 kg golf, samt 10 kg håndbagage. Trods dette har konen hovedpine. Hvad skal med og kan jeg have det. Tøjet bliver lagt frem, tilbage igen og nyt frem.

Pakket det fik vi da. Vi skulle hente vores datter på vejen, idet hun skulle låne vores bil i den mdr.

Vi skulle flyve kl. 10.25 og mødte de andre 3 par i lufthavnen og startede med at få en god gang morgenmad.

Så lander vi i Alicante Vi fly med Ryanair

Vi ankom til Alicante og fik vores udstyr og kuffert og skulle møde Margit som er dansker og lejer biler ud. Hun stod klar uden for ankomst hallen og tog i mod os. Bilerne stod klar og vi fik betalt de 325 euro som det koster for en mdr incl. forsikringer, fri km og det hele. Bilerne var ikke af nyere dato, men køre kunne de da. Vi fik en Seat Leon de andre en ældre Volvo, Og de 2 andre en Renault.

Fra lufthavnen kørte vi mod Murcia og så var vi på A7 som er den gratis motorvej og den fulgte vi hele vejen ned til Mojacar. En tur på 225 km.

På vej fra Alicante og til Mojacar holdt vi lige en pause. Vores bil er den grå

Ved ankomst stod Birgit og Ervind klar til at vise os vores lejligheder. Efter en kort intro fik vi stort set værelser ved siden af hinanden dog var vores nogle døre fra de andres men ingen problem idet det var på samme etage.

De andre fra Birkemose som var kommer en uge før os fik vi også hilst på og Bjørn var så flink at stå klar med en kold øl til os alle og spurte om vi ville med ham og konen, samt et par mere med ud og spise. Dette sagde vi ja til, og gik så hen til et lille hyggelig restaurant hvor vi fik en 3 retters menu incl 1 glas rødvin til 15,65 euro så det var billig.

Første aften var vi sammen med nogle af de andre fra Birkemose ude og spise

Efter maden gik vi hver til sit og styr på resten af vores bagage.

Det var så her vi boede. Vores lejlighed var lige under skiltet på toppen af bygningen. Der var parkering i kælderen
Udsigten fra vores altan Skønt at stå op til flot solopgang
Her er vores stue og køkken Gangen ned til de 2 værelser, soveværelse og de 2 badeværelser

Tirsdag den 20.februar

Vi havde fået en starttid til kl. 10.20 og 10.28 så vi kørte de små 3 km til golfbanen. Jeg var lige ved at køre forbi, idet vi bare kørte op af en vej hvor man parkerede på begge siden af gaden, som alle steder, men her var indgangen til golf klubben Marina Golf, så man skulle bare parkerer op af vejen hvor der var plads.

Her indgangen til golfbanen og klubben. Bag den røde bil er restauranten Parkeringen var op af vejen. Nogle gange skulle vi gå en del for at finde en p.plads

Oversigtskort over golfbanen. Klubhuset over for det hus med rødt tag

Vi havde fået et kort ved ankomst som vi skulle vise og fik så herefter en buggy som vi har incl. i priser alle dage. Vi har fri golf, så vi kan spille så tit vi vil.

Så er vi klar til første gang golf Erika og Jane kørte sammen stort set alle gange Klar på 1.tee

Banen er ikke så lang 5171m fra gul tee og 4440 fra rød tee. Vi fik mindre streger som hjemme. Jeg kan godt forstå at man skulle havde buggy, idet vi skulle op af nogle bakker eller veje som sagde spar to. Specielt hul 4 som er et par 5 hul står man meget højt oppe på tee stedet for at slå langt ned til fairway. Vi anede ikke hvor langt vi kunne slå og hvilken vej vi skulle prøve at lande bolden så den her første dag var lidt af en prøverunde for at lære banen. Mange steder skrånede fairway så meget at man virkelig skulle ramme præcis for at bolden ikke skulle løbe ned af skråningen så selvfølgelig skete for os alle. Vi havde også fået at vide at vi skulle have mange bolde med, men både Erika og mig mistede dog kun 1 på runden.

Her fra hul 3 er der udsigt ned til hul 1+2 og 12 til 18.

Hul 13 var her ved siden af og resten på den anden side af bjerget

Udsigt fra hul 3 ind mod Garrucha hvor vi også handlede i Lidl

Efter golfrunden sad vi med alle de andre fra Birkemose ude ved poolen som er blevet døbt øl bænken og nød solen og et par øl.

Her på plænen mødes vi hver dag til en drinks. Vores værelser er lige til højre

Vi havde aftalt med Leo og Jane at vi skulle spise sammen hos os og da det var Leo og mig som skulle lave mad, blev der hentet pizza fra den nærliggende restaurant.

Onsdag den 21.februar

Vi havde først en start tid kl. 12 så vi nød morgenkaffen stille og rolig. Vi sad på terrasse og nød det fine vejr som dog blev noget koldt under vores golfrunde. Jeg havde taget shorts på, men var nød til at låne Leo,s regnbukser sådan frøs jeg. Vejret var ikke for godt i dag og i morgen skal det blive nogenlunde som idag. Golfrunden var noget bedre end i går, idet jeg kom ind med 28 point.

Udsigt fra hul 4 og ned til fairway. Der var en højdeforskel på 65 m. Spændende hul som snuppede nogle bolde

Aftenen sluttede med at spise hos Leo og Jane

Torsdag den 22.februar

Vejret var bedre i dag, men var dog usikker på om dette holdt, så jeg tog lange bukser på, men vejret var super hele dagen, dog kom det en del vind på de sidste 5 huller. Der er stort set ingen vind når vi starter, men over middag begynder vinden at komme stort set hver dag. Jeg havde igen forbedret mit spil og i dag kom jeg ind med 32 point. Efter runden mødes vi igen med alle de andre ude ved poolen til en øl eller to.

Ventetid på hul 3, som var et af de huller hvor vi stort set altid ventede

Ellers hyggede vi os selv i dag, med aftensmad og hygge i sofaen med fjernsyn. Jeg har købt 1 mdr ved VPN byen, så jeg kan se alle de kanaler som jeg også har derhjemme.

Aftensmad Her sad vi hver morgen og aften og nød udsigten over middelhavet

I morgen har Birgit fra RSB golf arrangeret en par match hvor vi spiller greensom.

Fredag den 23. Februar

I dag var der RSB par match. Vi skulle spille greensom og blev sat i bold med et par fra Århus som skulle være hernede i 2 mdr og selv var kørt herned. Hyggelig par som kom ind med 30 point og konen og mig med 3 point, så det var ikke helt godt nok.

Til præmie overrækkelsen skulle vi alle mødes på restaurant Neptun til aften. Præmie blev der ikke noget af, men vi hyggede alligevel. Resten af aftenen gik med at se tv og hygge for os selv.

Præmie overrækkelse på Neptun Udsigten over havet

Lørdag den 24. Februar

Igen en omgang golf i fint vejr. Damerne havde været ude at handle, idet vi skulle have fælles spisning. Menuen stod på tappas med rødvin m.m. Rigtig hyggelig aften.

Så er der fælles spisning med tappas. Alle damer havde været ude at handle

Søndag den 25. Februar

I dag var det fridag fra golf og vi ville alle en tur til byen Villaricos som ligger 13 km nord for os. Her var der marked som vi osede i, med indlagt øl pause. Vi havde hørt om en golfbane lidt oppe i noget som de kalder ørken, hvor der er blevet spillet en den western film. Når vi er medlem af Marina Golf som vi er, kan vi få green fee til 40 Euro i stedet for 110 Euro som det normalt koster.

Så er vi på marked i Villaricos

Havnen i Villaricos Øl pause

Golfbanen hedder Desert Springs Resort and golf club. Vi satte vores gps til banen, men tak for kaffe. Vi kørte vist af en forkert vej i en rundkørsel og kom ud på nogle små grusveje. Vi lå og kørte rund om banen uden at finde indgangen. På et tidspunkt var der et skilt op af Bakken med flag ved vejen, så vi var sikker på at det var her og gps sagde det samme. Helt oppe kom vi til en indgang med bom foran og her kunne vi se ind på banen, men vi var alle sikre på at det var ind til nationalpark. Vi vendte derfor om og kørte helt tilbage til hovedvejen hvor der var et skilt til golfbanen. Vi fulgte derfor igen vejen som vi var kommet fra og det viste sig at den bom som var på toppen, var indgangen til resortet. Vi skulle bare trykke på en knap for at bommen gik op. Hele resortet er bygget med masse af huse rundt om golfbanen. Hold nu op hvor var det flot omkring klubhuset og golfbanen var grøn. Vi sad og fik en øl ( pris 3 euro for en stor ) og fik så booket en start tid til mandag den 5. Marts. Den vil vi glæde os meget til at spille. Aftenen blev igen fællesspisning med grill kylling som vi købte på marked.

Mandag den 26. Februar - onsdag den 28. Februar

Disse dage stod igen på golf med hygge m.m.

Leon er kommet lidt på afveje Han fik den tippet ud Pigerne på hul 3
Klar til endnu en golf runde Det hul hvor der var mest ventetid var på hul 4, idet man skulle køre helt ned til fairway og mange ledte efter deres bolde, så det tog tid

Torsdag den 1.marts

Så havde vi igen golf fri og i dag ville vi en tur ned af kystvejen til Carboneras. Byen ligger mere eller mindre i en National park. Det ene par blev dog hjemme.

Vejen førte os langs Mojacar kysten med alle deres butikker, hoteller og restauranter, inden vejen førte os op gennem bjerget af nogle snoede veje. Inde i centrum af Carboneras fandt vi en P plads lige ved siden af markedet. Vi slentrede rundt her i byen, men indlagt øl pause.

På vej af snoede veje til Carboneras Masse af tørret fik på marked Leon ser glad ud, selv om marked ikke lige er ham
Tur rund på marked og byen
Ikke meget trafik på strand promenaden Stor kaktus Strand promenaden
Så går det hjem af igen over bjerget
På vejen hjem fik vi lige en frokost

Turen tilbage gik af samme vej, dog fandt vi en restaurant hvor vi fik vores frokost.

I morgen står den igen på match med RSB golf og Erika og mig skal ud som de første sammen med et andet par kl. 8.56, men vejret ser ikke for godt ud, idet de lover regn det meste af dagen, men nu ser vi.

Fredag den 2.marts

På grund af manglede buggys, havde RSB golf lavet tiderne om, så vi først skulle ud 13,40 så vi melde fra til dagens turnering da vi blev enige om at det var alt for sent. Så i stedet tog vi ind til byen Garrucha som er byen vi stort set bor i. Her var der et stort marked som vi fik noget tid til at gå. Her mødte vi også Leon og Bente som også havde taget en fridag.

Havnefronten i byen Garrucha Papirfigurer Spanske kjoler

Vi fik derefter handlet i Lidl og kørte hjem og fik frokost. Resten af dagen gik med at slappe af og hygge. Til aften gik vi over på Neptur hvor der skulle være præmie overrækkelse for dem som deltog i turneringen.

Igen præmie overrækkelse på Neptun. Her alle damer samlet

Mandag den 5.marts

I dag skulle vi en tur ud i ørkenen og spille Desert Spring golf Resort. Banen ligge oppe i bjergene omgivet af store flotte huse. Indkørslen op til resortet går af en privat snoet vej og gennem en bom for at komme ind i området.

Indgangen til Desert Spring golf Utrolig flot rundt om klubhuset Her hul 18
Klubhuset Vandfald med klubhuset for oven Putte green
På vej til 1.tee Klar på 1.tee Deres tee markeringer var kaktus
Lille grotte med borde og stole 1. hul 2.hul som var et par 3
Masse af kaktus overalt på banen Fin lille bænk Leo slå over til et par 3 bag søen og den lille ø i midten

Vi havde bestilt tid og fik afregnet. Pris 38 euro pr.person når vi var medlem af Marina golf. Vi skulle ligeledes bruge en trolley til 6 euro.

Området er utrolig smuk med masse af kaktus alle vegne. Selv tee steds markeringerne var kaktus.

Fairway er dog utrolig smalle med grus/sand i siderne som vi dog ikke ville spille fra, da det var fuldt med sten. Mange steder skulle man slå min. 100 m for at komme ud på fairway.

Vi havde en super god runde med en enkelt lille byge på turen

Fra gul tee er banen 5526 m lang og fra rød 4971 m

Regn fik vi skam også selvom det ikke var meget, men her fik vi en ordentlig skylle på 5 min

Aftenen sluttede med at vi gik på Den Italienske og fik pizza og sikke en pizza. Den var så stor, at den ikke kunne være på en tallerken og var rigtig god.

En kæmpe pizza

Onsdag den 7.marts

Så er der tid til endnu en fridag fra golf. Kan godt mærke at kroppen trænger til at slappe lidt af.

Leo og Leon ville dog ud og spille, men vi andre ville en tur op til byen Mojacar som ligger på en bjergskråning nogle km herfra, så vi tager bussen derop.

Så venter vi på busser I baggrunden byen Mojacar som ligger på bjerget
Så er der marked Billedet fra marked op mod byen Op gennem så gyder
Hele byen var små gyder Kirken i byen Her ved kirken masse af blomster

Onsdag er ligeledes marked dag i byen. Vi stod af bussen lige uden for marked og gik rundt her og fik købt bælter alle sammen.

Derefter vandrede vi rundt i de smalle hyggelige gader i byen og endte ude ved en stor panoramaplads med en fantastisk udsigt.

Pause med lidt at spise og drikke på byens torv
Udsigt oppe fra torvet I baggrunden kan man lige skimte golfbanen

Vi sad ligeledes her og fik lidt at spise samt noget at drikke. Efter nogle dejlige til i selv byen Mojacar tog vi bussen hjem og nød vejret på terrassen. Som hver dag mødes vi ude ved poolen kl. 16 med en øl eller drinks sammen med alle fra Birkemose.

Til aften skal vi så hen og spise hos Jane og Leo, men dog kun os to par.

Fredag den 9.marts

Hver fredag arrangerer RSB en match og i dag blev vi sat i hold sammen med Inger og Kjeld fra Hammel golfklub. Vi havde en hyggelig runde. Både Erika og mig kom ind med 31 point.

Vejret er kun blevet bedre og bedre, og i dag var den varmeste dag ind til nu. Det var rigtig lunt ude på banen. På hul 15 som ligger oppe ved klub huset, stod et par som ville hilse på vores spillepartnere. Det viste sig at de også var fra Hammel, men boede nede ved Estapona men også med RSB golf.

Erika og mig på hul 9 Når vi var tidlig hjemme fra golf nød vi det gode vejr Fuldmåne over Middelhavet

Vi havde godt hørt at de har haft rigtig dårlig vejr dernede, hvor golfbanen simpelthen har været lukket i over en uge P.g.a. for megen regn. Dette par havde så hørt at her hos os var der godt vejr, så de var kørt de 380 km herop for at spille vores bane. Hold nu op det er en lang tur. De tog dog en overnatning og skulle så spille en anden bane dagen efter.

Igen var der præmie overrækkelse ovre på Neptun kl. 18 og nogle af vinderne i både herrer og damer fik præmie på 31 point, men da både Erika og mig havde en hørere hcp blev det ikke os. Mange fra selvskabte skulle så på den Argentinske for at spise, men det meldte vi dog fra til.

Så er vi igen på Neptun, dog denne gang udendørs Flot kaktus

Jane og Leo samt Erika og mig gik dog hen på den lille restaurant som ligger lige her ved siden af for at spise. Vi havde hørt at de havde en 3 retters til 12 euro, så det ville vi prøve og hold nu op hvor var det lækkert. Godt forspist holdt vi ikke længere en til kl. 10 inden senge kaldte.

Ude at spise sammen med Jane og Leo

En hel dag på golfbanen trætter efterhånden meget. Den første uge kunne Erika og mig godt side oppe til midnat, men det er slut nu.

Mandag den 12.marts

Dagen før var vi selvfølgelig også på golfbanen, men hold nu op hvor det blæste. Det var så slemt at bolden næsten ikke kunne ligge stille på green så vi besluttede at afbryde spillet efter hul 12 og køre hjem. På terrassen var det så varmt og læ at vi kunne ligge på drømmesengen.

Her mandag ville Kirsten som også er her med RSB gerne fejre sin hole in one fra i fredags med champagne til alle så vi mødes igen på vores lille plads ved poolen. Vejret var fantastisk og Kirsten havde købt 4 flasker som blev delt rundt. Rigtig hyggelig.

Kirsten som lavede en hole in one går her rundt og serverer Erika og Leo på hul 9

Tirsdag den 13.marts

Til aften havde alle vi 8 bestilt bord på den Argentinske restaurant da vi havde hørt at det skulle være fantastisk.

Vi blev så sandelig ikke skuffet. Hold nu op hvor var det en super middag. Vi bestilte alle en 200gr filet med pommes og pebersovs og Erika fik ligeledes en salat til. Kødet var simpelthen bare så mørt. Vi fik ligeledes en god flaske rødvin til. Pris for os begge var 60 euro med det hele.

Så er vi alle ude at spise på den Argentinske restaurant. Super super lækket mad

Onsdag den 14.marts

I dag havde vi booket en gang golf oppe på Vale del Este som skulle være en super bane. Vi var selv deroppe for 14 dage siden for at se banen og så fik vi bestilt tid til idag kl. 13.30 da det er utrolig svært at få en start tid.

Vi sad hjemme i lejligheden og blev med de andre enige om at køre ved 12 tiden, men kl. 11.30 skrev Per at på den booking seddel han havde fået stod den 6. Marts

Vi ringede derop men der var overhoved ingen tider resten af ugen, så dermed ingen golf på Valle del Este. Øv -øv. Vi blev så enige om at prøve at få en tid på vores egen bane, så derfor kørte vi alle derud, men vi kunne allerførst få en tid omk. Kl 15

Vi sad derfor og fik en øl, men omk 13,30 blev Erika og mig enige om at det ville vi ikke vente mere på. De andre blev og fik så også en tid noget senere. Erika og mig kørte derfor op til golfklubben Valle del Este hvor Erika havde set noget tøj hun kunne tænke sig og da hun har fødselsdag på søndag, havde jeg sagt at hun kunne få det i fødselsdag gave. Hun fandt en nederdel som jeg så gav hende.

Resten af dagen blev brugt med at slappe af. Dejlig med en dag uden golf.

Fredag den 16.marts

I dag var der så igen RSB match som denne gang skulle være Texas scramble som består af et hold på 4. Vi blev sat i hold med et Svensk par fra Stockholm.

Her er vi sammen med det Svenske par Præmieoverrækkelse foregik denne gang på vores plæne

Runden var utrolig hyggelig, selvom der til tider var svært at forstå det svenske. Det blev noget koldt på de sidste par huller.

RSB havde sagt at vi alle skulle samles på vores plads ude ved poolen kl. 17 til præmie overrækkelse.

1.pladsen med 61 point gik til Jane og Leo med deres makkere og vi fik en 3. Plads med 59 point sammen med vores makkere.

1.pladsen tog Jane og Leo sig af sammen med deres makkere 3.pladsen tog vi os af, sammen med vores Svenske par

Vi hyggede rigtig meget sammen med alle fra RSB.

Lørdag den 17.marts

Så er vi klar til sidste runde golf og da Erika har fødselsdag i morgen tager vi ud og handler kage, øl, Chips m.m. og har så inviteret de andre 3 par ind til fødselsdag, idet vi i morgen på hendes dag, jo kører op til Alicante for at besøge et venner par som ligger på camping deroppe.

Vi fik fejret Erika med maner og sad længe og hyggede. Om aftenen gik vi ned på den restaurant Italia hvor vi alle spiste sammen for sidste gang.

Så fejrer vi Erikas fødselsdag. Erika og mig havde været ude at handle kager, chips, øl vin m.m.

Søndag den 18.marts

Så havde Erika fødselsdag og blev så pensionist. Vi to sad og hyggede ved morgenbordet og begyndte så at pakke det sidste. Birgit kom kl. 10 og synede lejligheden og derefter kørte vi de 220 km op til Santa Pola for at besøge Lis og Keld på deres campingplads. Vi fandt det let og vi havde en masse af vores overskydende med til dem. Der var både øl, vin, div pålæg som vi fik til en frokost i deres fortelt.

Campingpladsen hvor Lis og Keld ligger på Her er deres vogn og plads. Der er ikke megen plads Ham her fylder hele pladsen med sin parabol

Derefter gik vi en lang tur ned lang den hyggelig promenade i Santa Pola med et enkelt pitstop.

På gåtur igennem Santa Pola

Til aften havde de bestil bord over på den Kinesiske sammen med 4 andre fra pladsen.

Det var et kæmpe tá selv buffe.

Ved 20 tiden sagde vi pænt farvel og begav og til vore hotel inde i Alicante hvor vi lige skulle have nogle timers søvn. 1 overnatning for os begge 325 kr.

Kl. 03 stod vi op igen for at finde de andre og lufthavnen. Vi skulle afleverer bilerne kl. 4.30 i lufthavnen og der var ingen problemer.

Vores værelse for 6 timers søvn

Turen hjem gik fint men hvor var det koldt. Vi glædede os helt vildt til at se vores nye badeværelse og sikke et lækkert syn.

Hold nu op det var blevet flot. Nu skal jeg så bare i gang med at sætte skabe, kroge m.m. op inden det er helt færdig.

Vi er allerede nu blevet enige om at den tur skal gentages næste år igen, måske et andet sted, men nu må vi se.

Alt i tal.

Pris for lejebil hos Margit biludlejning for 1 mdr:  325 euro uden indskud og med alle forsikringer

Pris for lejlighed med fri golf og buggy alle dage: 1670 euro

Pris med Ryanair til Alicante incl. 20 kg golf - 20 kg bagage - 10 kg håndbagage og sædevalg

3250kr for os begge

Hele turen incl. alt ude at spise, tøj, kost ja alt kr. 27000,-

Havde fået at vide at vi skulle tage mange bolde med, så jeg tog 30 med og havde 33 med hjem