Alsace oktober 2016

Fredag den 30.september havde jeg sidste arbejdsdag og gik herefter på efterløn i 2 mdr inden den stod på pension.

Konen havde spurgt om vi skulle mere af sted med vognen i år og vi blev enige om at det nok var slut, så vognen blev gjort klat til vinteropbevaring.

En uge før min sidste arbejdsdag, kom et venner par og spurgte om ikke vi ville med en tur til Alsace og se vinhøsten.

Det lød utrolig fristende, men der var dog lige nogle aftaler vi skulle have flyttet. Den værste var en tid på sygehuset som konen nu havde ventet på i 4 mdr. men hun var så heldig at de havde et afbud, så vi sagde ja og gik i gang med at pakke vognen igen.

Vi blev enige om at køre søndag morgen den 2.oktober kl. 9 fra Kolding og så bare mødes ved vores overnatningsplads Knaus camping ved Fulda.

Vejarbejde gennem Hamborg, som vil vare nogle år endnu. Er der trafik, så kør uden om Hamborg, det vil spare for meget tid

Da det var søndag, gik det nogenlunde med at komme gennem Hamborg og vi ankom til campingpladsen stort set samtidig.

Aftensmaden blev indtaget i krostuen hos campingfatter med et glas rødvin til. Vi skulle jo til at vende os til vinen.

Lis og Keld var først ankommet og var klar med lidt at drikke Her holder vi sidde om side. Fik talt med en Nordmand som skulle være væk til jul

Mandag morgen kørte vi fra Fulda kl. 9.00 og blev igen enige om bare at mødes ved campingpladsen. Turen gik fint, idet alle lastvogne igen var kørt ind for at holde deres 8 timers hvil, så dem så vi ikke meget til. I radioen hørte vi at der også var fridag i Tyskland, om det så kun var i den delstat vi var i, ved jeg ikke.

Det regnede stort set hele vejen fra Fulda og næsten til den Franske grænse hvor solen skinnede.

Vejarbejde i Strassburg. Hold nu op det tog tid at komme igennem. Hjem af tog vi en anden vej

Der var en del ulykker m.m. så turen fra Fulda til Ribeauville tog lidt længere tid for os. Vores gps ville ligeledes have os ind gennem Strassburg og det var da det værste vi kunne havde gjort. Hold nu op en trafik. Overalt i byen er de ved at bygge nye broer, nye veje m.m. så det tog utrolig lang tid at komme igennem. Venner parret var fremme næsten 1 time før os.

Indgangen til Camping Municipal Pierre De Coubertin Her fik vennerne en fin plads

Det er 10 år siden at vi sidst var på denne plads som har besøg af  mange dansker. Dette er også grunden til at camping mutter har lært Dansk. Pladsen er kommunal og hedder Camping Municipal Pierre De Coubertin og er en 4 stjernet plads efter Franske model

Venner parret havde fået en fin solskin plads lige ved toilettet og havde også reserveret en plads skråt over for til os, men her var stort set ingen sol hele dagen, så vi valgte en plads lige på den anden side af toiletbygningen. De havde taget forteltet med, mens vi kun havde rejseteltet.

Vores var nu heller ikke ringe. Mange gik forbi på vej til toilet, så der blev snakket I år var der 4 storke som holdt til på pladsen

Vejret var utrolig flot på denne årstid og vi kunne sidde ude i shorts og T-shirt det meste af dagen, men til aften skulle vi dog have vores lille varmeblæser tændt, men så gik det rigtig fint. Vores datter skrev at de havde tændt op i brændeovnen derhjemme.

Der er utrolig mange træer på pladsen, men dette er også nødvendig hvis man besøger området i de varme mdr om sommeren, men her i oktober vil vi gerne have solen og da vi havde legepladsen og toiletbygningen foran os mod syd, havde vi solen fra middag og til sidst på eftermiddagen.

Vores fine plads med indgang til legeplads og toiletbygning. Vi havde fint vejr og kunne nyde solen fra midt på dagen til omk. kl. 17.00 inden træerne dækkede for solen

Resten at dagen blev brugt på fællesspisning og lidt rødvin som jeg havde taget med fra min afskedsreception da det gav omkring 60 flasker og 65 flasker forskellige øl.

Vi sov godt og damerne var blevet enige om at starte dagen med en gåtur hver dag. Efter morgenmaden og deres tur stod den på cykeltur gennem vinmarkerne.

På cykeltur af vinrouten, selvom der ikke er vine her. Billedet er op mod Ribeauville Så møder vi vinplukkerne

Vi cyklede ud af pladsen og til højre, for at komme ned på vinruten, som for øvrig er rigtig godt skiltet. Vi stoppede op for lige at se til druerne. De manglede rigtig meget endnu inden høsten var i hus. Jeg skulle da lige smage på den blå og den grønne drue og hold da op de var dejlige søde.

Så er damerne klar. Hende med orange hat var chefen Her de blå druer Så snart de har deres spande fyldte, bliver de hældt i disse spande

Vi mødte et par biler som stoppe der hvor vi stod og ud stod en masse kvindelige udlændige og chefen som havde en orange hat på. De skulle i gang med at plukke druerne og jeg blev da også spurt om ikke jeg ville være med, men måtte fortælle at jeg lige var gået på efterløn.

Vi kom til byen Bergheim og når man er på cykel får man rigtig byen at se. Sidst vi var her, kørte vi bare igennem, men denne gang fik vi rigtig set byen. Hold nu op nogle flotte bygninger med alle de flotte altankasser, bede m.m. men det tror jeg nu de har i alle byerne i Alsace.

På vej ind i byen Bergheim Flotte huse og blomster
Blomster over alt Her en lille vinbonde i hans gård
Smuk gammel trug med vandpumpe Dette var hans lille vinhus
Brønden på torvet smuk dekoreret Så smuk med alle de blomster
Her var vi inde for at smage dette vinhusets vin, men faldt ikke i vores smag De ejede også hotellet i byen, samt spisestedet ved siden af. Alt i familien

Fra bogen Turen går til Alsace, havde jeg lært et Fransk ord som vi skulle huske, og det var Degustation som betyder prøvesmagning. Vi fandt da også en lille vinbonde og fik her nogle forskellige smagninger. Der var dog ikke rigtig nogle som faldt i vores smag, så vi begav og videre. Vi cyklede herefter igen mod Ribeauville, men denne gang på hovedvejen.

Så er der igen tid til at smage på vinen, dog denne gang på en resturant. Den var fra vinhuset Schneider i byen, så dem var vi oppe ved for at købe med hjem. Vinen var en Pinot Gris fra 2015

På hjørnet til gågaden ville vi lige have lidt at drikke på den restaurant som ligger der. Vi bestilte en franske Pinot Gris som viste sig at være her fra Ribeauville fra Domaine Schneider.

En super god hvidvin, som vi straks ville købe. Vi fandt derfor vejen op til vinhuset, men det viste sig at de havde middagslukket som alt andet her i Frankrig.

Onsdag den 5.oktober

Damerne startede igen dagen med at gå en lang tur efter morgenmaden. Vi snakkede om hvad vi skulle i dag og blev enige om at det blæste for meget til at tage cyklen, så i stedet gik vi en tur op i byen. På vejen fra campingpladsen og til byen, ligger et relativ stort vinhus, hvor vinbønderne hele tiden kom fra tidlig morgen og til sen aften med deres vindruer, som blev vejet og derefter tippet af, alt efter om det var den grønne eller den blå drue. dette store kar blev så kørt op i toppen af vinhuset hvor det så blev presset for så derefter at blive til vin. De pressede druer med deres stængler, kom så ud i en stor trailer med et transportbånd. Jeg fandt aldrig ud af hvad de bruger de nu pressede druer til, men kan forestille mig at de igen bliver påført marken som gødning, men ved det ikke

Vinen på vej til bryghuset Her bliver den vejet og læsset af Her den grønne drue
Igen den grønne drue Her gøres der klar til at læsse af

Vi var inde for at få lidt at drikke og derefter en tur op i vinmarken. Vi havde nede fra gågaden set at der sad nogle helt oppe i vinmarken og blev enige om at tage en gåtur derop. Vi fandt da også en trappe som gik hele vejen op gennem vinmarken.

Ribeauville og gågaden. Ovre på hjørnet sad vi og nød den dejlige Pinot Gris Billede af en gade i Ribeauville
De næste billeder er fra Ribeauville med byport og udsigt op til borgen

Så er vi kravlet op gennem vinmarken over Ribeauville og skulle da smage
Utrolig med de stejle vinmarker og dog kan maskinen køre der og klippe Ribeauville i baggrunden
Vinmarkerne helt ned i byen Vinmarker så langt øjer rækker

På vejen derop fik vi da smagt på både den blå og på den grønne drue som smagte super.

Så nyder vi en øl i stedet. Jeg havde taget nogle gode øl med hjemmefra Storken kom på besøg og er vant til at blive fodret

Vejret var mere blæsende i dag, men alligevel kunne vi da side foran vores fortelt i solen og nyde nogle timer.

Der skulle købes lidt ind til aftensmaden, så vi cyklede alle over til det store supermarked som ligger tæt på.

Aftenen sluttede ovre hos vennerne til spisning hvor vi havde vinen med.

Torsdag den 6. Oktober

Bladene er begyndt at falde fra træerne og specielt ovre hos vennerne er de plaget af dette, idet de har et kæmpe træ med de her små propeller frø som hele tiden drysser ned på vognen og holder Lis vågen.

Vejret er stadig fint med sol hver dag, men hvis man ikke sidder i læ skal man have en  trøje på. Vi har en varmeblæser kørende i teltet om morgenen og aftenen, samt så er vores gulvvarme tændt hele tiden.

Det er koldt at stå op om morgenen, men allerede efter nogle timer begynder solen at få magt.

Lis og Keld er ikke stået op endnu, så Erika sad og ventede på deres daglige gå tur. Jeg tog mig i stedet en god cykeltur ud igennem vinmarkerne. En lille tur på ca 10 km. Hold op hvor var det en kold omgang. En skam jeg ikke havde handsker med.

Pigerne var nu kommet hjem fra deres gåtur. Mens de damer gjorde sig klar til at køre en tur tog Keld og mig bilen op til vinhuset Schneider for at købe et par kasser Pinot Gris 2015 som vi begge var faldet for.

Jeg have læst at byen Riquewihr som ikke ligger så langt fra os, skulle være en rigtig perle. Byen har ca. 1100 indbygger og betegnes som den klassiske Alsace Visby. Alle huse i byen er alle fra 1500-1600 tallet og har stort set undgået krigen.

Så er vi i byen Riquewihr

Indgangen til byen er igennem hotellet Flot brønd

Jeg ved det godt. Har nok fotograferet alt for mange huse, men hvor er de smukke hver og en

Flere butikker med kager, men billig var de ikke
Byporten i Riquewihr

Om sommeren er der ikke til at sparke sig frem i byen for turister, men her i oktober har vi fin plads. Dog kunne der godt være varmere denne dag. Solen kunne ikke få magt og det kunne ses på alle de steder hvor man kunne sidde ude og nyde en kop kaffe eller lign. idet der ikke sad nogle som helst.

Jeg har altid troet at Ribeauville skulle være den flotteste by på vin ruten, men hold da op en smuk by. Man kunne ikke lade være at fotograferer stort set alle huse i byen, så flotte var de.

Her fik vi et par timer til at gå, inden vi igen begav os hjem, hvor Erika ville give en gang oste bord med rødvin m.m.

Inden aftensmaden gik Erika og mig en tur op i byen for at købe nogle hvidvins glas som hun havde forelsket sig i. Jeg købte også lige en stor flaske øl da vi skulle grille til aften, og ville have øl i stedet for vin.

Fredag den 7. Oktober

Vejret var stadig ikke alt for godt til en cykeltur, så vi blev enige om at tage en tur til Albert Schweitzer,s fødeby - Kaysersberg.

Hans fødehjem er i dag museum.

Rundt om hele byen er der et fæstningsværk som står den dag i dag. I byen findes kirken Sainte-croix som er fra 1200 tallet. Kirken er åben for besøgende.

Kaysersberg Noget speciel kirkegård med disse kæmpe store granit gravsteder
Kaysersberg Kirken i Kaysersberg

De næste billeder er fra byen Kaysersberg

Vi sad lidt i byen og fik noget at drikke, men nogen fornøjelse var det ikke, da solen ikke ville skinne igennem.

Utrolig smuk lille cafe hvor vi sad udendørs. Blev kun betjent af 1 person Her sidder vi uden for cafeen
Kig ned gennem gaden Albert Schweitzer's hus som ligger lige over for cafeen
En byste af ham i parken Slottet over byen

Vi kørte retur til campingpladsen og var blevet enige om at køre til Danmark i morgen lørdag. Erika og mig tog en tur op i supermarked for lige at købe nogle småting.

Vi gik stille og rolig i gang med at pakke sammen og fik det hele fint tørt ned, så nu kan vognen godt komme i vinter hi når vi kommer hjem.

Jeg fik afregnet for de 5 overnatninger vi havde og betalte 17,20 EUR pr.dag, så det må siges at være billig.

Vi sad lidt udenfor, men det var blevet køligere i Alsace, så aftensmaden blev indtaget i vognen. Vi sad og læste og så lidt fjernsyn og var blevet enige med vennerne at vi hver især bare køre næste dag og ville så mødes for overnatningen på en campingplads nord for Kassel.

Lørdag den 8.oktober

Vi stod op uden at have vægguret sat og da jeg var på vej op i bad, mødte jeg Keld som var klar til at køre allerede.

Erika og mig fik morgenkaffe og var klar til at køre lidt i kl. 9 da vi faldt i snak med et dansk par, som lige skulle høre hvilken vej vi kørte hjem. Dette havde vi snakket med en del om og dette par tager turen op til Holland, over til Bremen og så krydser de Elben med en lille færge og derefter op mod Flensborg. Dejlig tur sagde de. Andre kører op mod Hamborg og for ikke at komme i kø ved Elbtunnel, kører de uden om af først A1 mod Lübeck og derefter op mod Kiel for så at komme ud oppe ved Neumunster.

Nå men vi fik da sagt farvel til parret og begav os af sted mod Seecamp Derneburg som ligger kun 1 km fra motorvejen ved byen Holle. Pladsen var valgt fordi de også havde ACSI kortet.

Så går det op gennem Tyskland uden den store trafik Ankommet til Seecamp Derneburg
Deres restaurant Kan lige skimte vores træk mellem træerne

Turen var kun på ca. 535 km så vi tog den med ro. Det regnede meget af tiden og vi ankom til pladsen i regnvejr kl. 17.00. Da jeg ville vise ACSI kortet, fortalte han at det ikke kunne bruges i oktober. Det forstod jeg ikke, men det var rigtig nok. Hele september kunne det bruges, men ikke oktober.

Vi har aldrig været på pladsen før, men den ligger super lige til motorvejen og så uden at vi rigtig kunne høre denne.

Vennerne var kommet 1 time før os, så da vi havde sat vognen op uden at koble fra, sad vi i deres vogn og fik en kold øl. Aftensmaden forgik også hos dem, med rest rødvin til maden. Vi var ikke klar over, at der var en restaurant på pladsen, men det var det, så efter aftensmaden, ville jeg godt give en godnat øl der. Der sad andre danske par som var på vej nordpå.

Søndag morgen kørte vi nogle minutter før venner parret og vi ville begge lige ind for at handle på vejen hjem.

Jeg fortalte dem at hvis jeg hørte at der var kø ved Hamborg, så ville jeg køre uden om. Der var god trafik omkring Hamborg, men ikke sådan at vi holdt i kø, så det gik fint op til grænsen.