Andalusien 2010

Årets tur med Fredagsklubben, skulle igen i år gå til Sydspanien og også denne gang til samme hotel som sidste år, nemlig Iberostar Royal Andalus som vi alle fandt var et super hotel og maden var bare i top.

Igen skulle vi af sted i uge 11. Der var ingen Danske rejsearrangører som havde dette hotel, så jeg havde kontakt til Karlstad rejsebureau i Flensborg som havde dette hotel i deres brochurer gennem Thomas Cook rejser. Jeg havde kontakt med dem i september 2009 da jeg var i Flensborg for at få lavet bil og her sagde de at der kun var 21 pladser tilbage og da vi skulle bruge 18, var jeg  nød til at kontakte alle i en fart. Vi fik reserveret disse 18 pladser og så var det kun at få golf tiderne på plads. Dette viste sig også at give lidt problemer idet det store golfanlæg som ligger på den anden side af gaden til hotellet, er meget populær. Vi spillede sidste år A banen, men denne gang ville vi spille alle deres 3 baner og dette lykkes, dog med lidt andre start tider som vi havde regnet med. Igennem hele forløbet har jeg haft jævnlig kontakt med Karlstad rejsebureau og der har på intet tidspunkt været noget at komme efter. Jeg har fået en så super service som man kan forestille sig. Alt kontakt foregik selvfølgelig på Tysk :-)

Kl.04.45 og klar til afgang - ikke for frisk Kaffe i bussen til Hamborg

Vi skulle flyve med Air Berlin fra Hamborg søndag morgen den 14.marts kl. 11.05 og til Jerez  kun 60 km fra hvor vi skulle bo. Dog skulle vi have en mellem landing på Mallorca, hvor vi skulle skifte til et mindre fly som senere skulle vise sig at få konsekvenser.

Da vi var 18 som alle skulle køre til Hamborg, fik vi Lis til at skaffe en bus som kunne køre os alle fra Birkemose og til Hamborg for kr. 500,- pr. person og dette blev vi enige om var det bedste. Vi havde fået arrangeret kaffe og rundstykker til bussen, så det var bare at komme af sted. Vi skulle køre fra Birkemose senest kl. 05.30 og vi kom da også af sted til tiden. Vores bil lod vi stå i klubben, idet vores datter ville hente den senere på dagen og så stille den igen den dag vi kom hjem.

Peter har fået tjekket ind Af sted i det store fly som næsten blev fyldt op

Vi ankom til Hamborg kl. 09.00, fandt vores skranke til check ind og kom af sted fra Hamborg med et stort fly til Mallorca. Der er et eller andet med disse store fly, idet jeg havde det meget bedre med dette end med det noget mindre som vi fløj med fra Mallorca. Alt bagage skulle fra det ene fly og over i det andet og her viste det sig senere at det gik galt, idet da vi ankom til Jerez manglede vi alle vores golf bags. Der var en del Tysker med som både manglede deres kufferter og deres bags. Nogle havde hørt at de fra flyet havde sagt at de ikke ville eller kunne have alle disse bags med, så de blev på Mallorca. Vi stod så der i den lille lufthavn Jerez og manglede vores bagage.

Her går vi ombord på et mindre på Mallorca Det store Air Berlin fly
Ankommet til lufthavnen Jerez som ligger ved Cadiz Vi venter forgæves på vores bags

Vi skulle så hen til en skranke for at skrive hvad vi manglede, hvem vi var, hvilke farve det var o.s.v. og alle skubbede og maste sig frem. Den store Tyske rejsegruppe kom desværre før som os, så inden det blev vores tur og vi blev færdige var der gået 1½ time. Hvornår vi kunne få vores bags var de ikke helt klar over. Jeg fik straks ringet til Thomas Cook som ville gøre alt for at frembringe vores bags, men da vi havde en golf tid til næste morgen kl. 9.00, var vi noget på den. Jeg fik bureauet til at finde os en ny start tid, men da de 3 banen er meget booket kunne vi kun få 9 huller om eftermiddagen, så den tog vi. Vi fik dog også spillet 9 huller om formiddagen :-)

Vel ankommet til hotellet uden bags, fik vi vores værelser, som i år gik meget mere smertefri end sidste år. Vi og 3 andre par havde bestilt ekstra gode værelser med udsigt ud over Atlanterhavet. Vi fik vores bagage op på værelset og mødes med det samme til aftensmaden. Vi kunne ikke få et bord til 18 personer, men fik dog 2 borde hvor vi hver dag byttede rundt for ikke at side samme sted hver dag. Vi havde alle glædes os til deres lækre buffet bord.

Som skrevet før, så havde jeg jo fået ændret vores start tid til 9 huller om eftermiddagen, men tidlig om morgenen fik jeg hotellet til at ringe til golfklubben for at sige at vi alligevel godt ville spille alle 18 huller kl. 9, men da vi kom til golfklubben havde de selvfølgelig allerede booket andre til denne til så vi kunne kun spille 9 huller om eftermiddagen. Jeg ved ikke om det var mit kønne ansigt det gjorde det, men hvis vi lovede hende at skynde os ud på bag ni så måtte vi godt spille dem nu og så de andre 9 huller om eftermiddagen og som sagt så gjort. Dog kunne vi ikke spille deres hul 17 på A banen idet den stod fuldstændig under vand efter al den regn de havde haft på disse kanter inden vi ankom.

A banens hul 17 - Dette skulle være en fairway Et kig ned over green og fairway under vand. 2 dage efter spillede vi hullet uden problemer

Vi var så hjemme på hotellet til frokost og var så på banen igen for at spille B banens første 9 huller som vi ikke havde spillet før - Super bane.

Tirsdag den 16.marts skulle vi så spille deres C bane og her skulle vi køre med bus fra golfklubbens klubhus, idet deres C bane lå 10 min kørsel derfra. Allerede den første dag fik vi plads i golfklubben til alle vores golf bags, så vi ikke skulle slæbe dem med hjem på hotellet hver dag og da vi også havde trolley med i prisen, kunne de bare være sammen hver dag.

Vi kom noget tidlig med bussen ud på deres C bane, så der var en del ventetid inden vi kunne slå ud. Efter de første 2 huller var jeg overbevist om, at denne bane var en discount bane, men her tog jeg fuldstændig fejl. Det viste sig kun at være de 2 første huller som ikke levede op til mine forventninger. En noget mere åben bane. Denne dag startede så vores lille turnering hvor vi hver dag havde en gennemgående scorer for damer og en for herrer. Samtidig havde vi også hver dag f.eks. et par match som vi havde denne dag. Peter og Arne var jo singler på turen, så de lagde deres scorer sammen da de kom i klubhuset.

Hold 1. Peter, Helen og Niels Hold 2. Arne, Bente og Leon
Hold 3. Per, Ingeborg, Erik og Rita Hold 4. Leo, Jane, Kjeld og Lis

Hold 5. Erika, Bjarne, Jørgen og Lissi

Efter en runde golf, mødes vi hver dag lige bagefter i barer på hotellet, hvor vi fandt dagsvinderen. Vi havde alle medbragt en gave til en værdi af kr. 50,- og så havde jeg fået nogle sponsorgaver fra vores restauratør og fra vores proshop.

De dage hvor vejret var rigtig godt tog Erika og mig en drinks eller kaffe med op på vores altan og nød udsigten ud over Atlanterhavet. Ved 19.30 tiden mødes vi så til aften spisningen og her viste det sig at vores favorit tjener fra 2009 kunne kende os, så vi fik de bedste vine og den fineste betjening hver dag. Som han sagde, havde han gemt noget specielt til os til sidste dagen. Efter aftensmaden foregik det i baren til man en efter en dryssede i seng.

Ved aftensmaden Et "lille" udsnit af kage bordet. Der var også is m.m.
I baren om aftenen Hr og fru Andersen

Torsdag den 18.marts kunne vi så fejre Erikas fødselsdag. De andre havde sagt til mig at jeg skulle trække tiden med at komme ned til morgenkaffe, så vi var de sidste. Da vi så kom havde de pyntet med flag, balloner, lys og så sang de for hende. Inden vi tog på golfbanen, løb jeg op på værelset med flag og ballonerne. Vi havde en utrolig sød rengøringspige som vi gav en del drikkepenge og så pyntede hun op på sengen med bl.a. chokolade m.m. Denne dag var nok den dag hvor vi havde det bedste vejr og vinden havde lagt sig fuldstændig, så efter en drinks i baren gik vi op for at få lidt sol på terrassen og her stod der så en flaske champagne og 2 glas, samt et kort med tillykke fra hotellet. Vi fik smidt tøjet og åbnet champagnen og sad så og nød det fine vejr - super.

Erikas fødselsdag Vi sidder og nyder der med champagne

Vi fik spillet alle 3 baner og så havde vi fundet de 4 bedste damer som skulle i førerbold og de 4 bedste herrer som skulle i fører bold. Alle lå utrolig tæt og i damerækken blev første pladsen vundet af Jane, men med Rita på samme scorer, men med et højere hcp. I herrer rækken var vi 3 som delte 2 pladsen, men da jeg havde lavest hcp. fik jeg 2 pladsen foran Kjeld og Leon. 1.pladsen snuppede Per med en scorer på 3 bedre end vi andre. Vi mødes ½ time inden aftensmaden hvor alle vinder blev råbt op og fik deres præmie. Som skrevet før så havde vores tjener lavet noget specielt til og den sidste aften og det var champagne så vi kunne skåle og sige tak for endnu en god ferie.

Kjeld og mig tager os godt af Lis Rita og Erik har lige været en tur på stranden
Erika har været ovre og træne Et kig ud over C banen
Den lille familie venter på C banen Pigerne er klar

Dagen efter skulle vi være ude af værelserne kl. 12 og kl. 14 kom bussen for at køre os til lufthavnen. Igen skulle vi mellemlande på Mallorca og IGEN mistede vi nogle bags. Denne gang drejede det sig om 9 af os. Ved ankomsten til Hamborg kl. 23 fik jeg straks fat i skranken over mistede bagage, men her viste det sig at de havde tjek på det. De havde allerede navnene på de personer som ikke fik deres golf bags, så jeg fik en liste og fik fat i den ene af parrene som skulle følge mig tilbage til skranken, men den anden tog sig af kufferterne. Det gik utrolig smertefri og vupti var vi før færdige end dem som ventede på deres kuffert. Vores bags ville så komme næste aften hjem på vores adresse med en bil fra Hamborg og dette holdt stik. Dog fik jeg min bag fra Billund og Erikas kom fra Hamborg.

En stor tak til alle for den gave som i gav mig, som en tak for at jeg havde arrangeret denne tur.

Alle billeder fra turen kan ses i vores fotoalbum http://foto.bjarneandersen.net/#home