Gardasøen 2018

Igen i år ville vi en tur til Gardasøen og igen til La Rocca camping ved byen Garda. Dette er 3 år i træk vi besøger denne plads. Turen er planlagt til 5 uger.

Jeg skulle lige have overstået en 70 års fødselsdag om lørdag og så ville vi køre søndag morgen.

Søndag den 26.august 750 km

Dagens køretur

Vi kørte fra Kolding kl. 7.15 efter at have sagt farvel til vores naboer som passer hus og have. Turen til Hamborg gik fint, men lige efter Elbtunnel kom vi i kø idet der også her var vejarbejde. Næste kø kom da vi kørte ind på A2 mod Magdeburg. Dette kom til at koste 1/2 time, men så gik det over stok og sten.

Pause
Overnatning på Sloss Issigau

Vi ankom til vores første overnatning ved Sloss Issigau kl. 17.15 og fik os en kold øl for derefter at spise. Vi gik tidlig i seng for at køre videre næste morgen.

Sloss Issigau – Innsbruck 450 km

Dagens route

Det var meningen vi ville have holdt inde noget før, men da vi kom tidlig fortsatte vi til Camping Nattasee ved Innsbruck hvor vi var i 2014 og her var sket en hel del. Vi ankom allerede kl. 15.00 men brugte resten af dagen med at kigge rundt på pladsen og få noget materiale med hjem til Rikke. Eneste større kø fik vi ved München hvor vi holdt i kø i 1/2 time ellers gik det fint.

Vores plads for 1 nat lige bag indgangen og info Badesøen
Restaurant Bro med bar over til restaurant
Nattasee camping

Innsbruck – Gardasøen  250 km

Dagens route

Dagens tur var ikke så lang i km, men af erfaring ved vi at turen over Brenner og ned i Italien tager tid, da det går op af bakke og ned af bakke.

Vi ankom til vores campingplads for de næste 4 uger La Rocca kl. 12.00 og fik straks vores plads. Hold nu op det var varmt at sætte telt og det hele op. Kl. 15 fik vi en SMS fra Jack som jeg havde skrevet sammen med på Facebook men ikke kendte, at de var ved campingpladsen. De fik også en plads og vi sagde til dem at når de var færdige havde vi kolde øl. Det blev til mange inden de sagde tak for i dag.

Vores plads de næste 4 uger

Dejlig med skyggeplads og solplads

Da det var ret varmt hoppede jeg en tur i poolen for at blive afkølet og resten af aftenen blev brugt foran vognen med lys og hygge.

Onsdag den 29. August

Vi stod op til fint vejr og sad ude og fik vores morgenkaffe.

Morgenkaffe i solen
Erika og Barbera kigger på tøj
Ølpause med Barbera og Jack

Jack kom så forbi og spurte om vi ville med en tur i til Garda by, så det gjorde vi så med en ølpause undervejs.

Dejlig tur i søen

Tilbage på pladsen ville jeg ned i søen for at bade og sikke en dejlig tur. Hold nu op det var lækkert. Her til aften skal vi så hen til Jack og Barbera og have en drinks eller 2 eller 3

Torsdag den 30.august  225 km

I dag skulle vi hente Semine og Vilfred i lufthavnen i Bergamo idet de kom fra Billund. Turen dertil tog lang tid idet vi holdt i kø omkring Bresia. De ventede uden for ankomsthallen. Vi kørte derefter til outlet byen i Bresia som er en hel by med den ene butik efter den anden. Tina fik et par Nike sko og jeg en bluse. Derefter ind og spise og så skulle Erika og mig have nogle Skechers sko i den butik som kun handlede med dem. Erika fik 2 par og jeg fik et par. Ialt for disse 3 par, 100 euro så det er hvad vi kunne få for et par hjemme. Derefter retur til campingpladsen. Temp sagde nu 30 gr så straks efter ankomst gik vi alle 4 i poolen. Her til aften kl. 20.30 ville Vilfred ud at bade i Gardasøen så det gjorde han og mig. Dejlig med en aften dukkert.

Aftensmad ved vognen
Aften dukkert i Gardasøen

Fredag den 31.august

Vi blev vækket omk kl. 04.00 da det begyndte at regne, så vi måtte op og lukke vinduer m.m. Da vi stod op kl. 8.00 var der igen fint vejr og vi kunne sidde ude og få vores morgenkaffe. Idag var der marked i Garda, så vi gik lang stranden ind i byen og fik da også købt lidt. Der blev også tid til en pause med kaffe og øl inden turen gik tilbage til campingpladsen.

Pause i Garda by Så fik vi regn. Her en flot regnbue over vinmarkerne

Vilfred fik badet i poolen sammen med mormor og bagefter sammen med mig i søen. Omkring spisetid begyndte det igen at regne, så jeg fik sat noget læ hen over vores plads så jeg kunne grille i tørvejr. Klokken er nu 21 og det regner stadig.

I morgen skal vi også have lidt regn fra morgenstunden, men så kommer sommeren tilbage.

Lørdag den 1.september

Vi fik regn, ja meget regn, lyn og torden i nat. Selv strømmen gik på et tidspunkt. Det meget vand løb langs vejen ned til os og herefter ind i vores fortelt så gulvtæppet og underlag blev godt mudret. Dog var det fint vejr da vi stod op, så formiddagen blev brugt på at få vasket tæppet m.m. Sidst på formiddagen blev vi enige om at gå en tur ind til byen Bardolino for at ose. Her fik vi også vores frokost. Her omkring kl. 16 begyndte det igen at lyne og tordne, men ikke den Store mængde regn.

Så fik vi lige en del regn
Frokost i Bardolino

Vi havde håbet at komme en tur i poolen, men den gik ikke. Vejret de næste dage skulle blive bedre.

Søndag den 2.september

Det regnede hele natten og helt frem til middag. Trist vejr, men min rende til regnvandet forbi campingvognen virker, så tør telt og gulvtæppe. Semine gik selv en tur ind til Garda efter frokost da det blev tørvejr og jeg selv brugte hele eftermiddagen på at se afslutningen på golf fra Made ind Denmark. Det var spændende og heldigvis fik vi Thorbjørn med til Ryder Cup. Lige inden spisetid kørte vi en tur ind til Lazise for at gå en tur i byen. Her til aften regner det igen. Nu må solen snart komme igen.

Sad inde og fik morgenkaffe da det regnede

Mandag den 3.september

Vi stod op til solskin og fik morgenkaffen ude. Barbera kom forbi og spurte hvad vi skulle og om de måtte køre bagefter os. De er noget usikker på at finde vej, så det måtte de da. Vi ville op til kirken Madonna Della Corona som ligger klistret ind på en bjergskråning oppe i bjergene. Vi fik parkeret bilerne og begav os ned af de stejle stier mod kirken. Erika og mig var der også sidste år, men Semine ville gerne se den. Det er noget af en tur derned, men tilbage igen, hold op en bjerg tur.

Så starter nedturen til kirken. Ingen problem ned Hele vejen ned er der bronze figurer som fortæller historien om Jesus

Kirken bygget ind på klippen
Kirken

Alteret inde i kirken

Så går det bare op og op

Jeg ville gerne meget højere op i bjergene for at se om vi kunne komme op til Monte Baldo som ligger i 1780 m højde. Jack og Barbera ville gerne med videre, så op gik det i det ene hårdnåle sving efter det andet og megen plads var der ikke. På et tidspunkt skulle vi gennem en lille tunnel i bjerget og her kom en bil fra den anden side med et ældre ægtepar. De ville ikke bakke, så det måtte Jack og mig så indtil der blev plads til at de kunne komme forbi. Helt op til bjergtoppen kunne vi ikke komme, men der gik en lille lift derop. Vi blev dog enige om at hvis vi skulle derop skulle det være nede fra Gardasøen hvor der går store lifte med plads til 20 personer.

Udsigt ned over Gardasøen oppe fra bjerget
Vilfred og mormor Hr og Fru Andersen med Gardasøen langt nede

Vi fortsatte ned af bjerget til den nordligste by ved Gardasøen, nemlig Riva Del Garda hvor vi fik noget at spise

Herfra kørte vi så langs den østlige side af søen ned til byen Malcesine hvor den store lift er. Jack og Barbera ville med liften, mens vi andre kørte retur til campingpladsen. Erika og mig tager så derop en anden dag. Vi kørte fra pladsen kl. 10 og var først tilbage kl. 17. Semine ville give aftensmad ovre på campingpladsens restaurant så det sagde vi ja tak til.

Tirsdag den 4.september

Solen skindede fra en skyfri himmel, så vi sad igen ude og fik morgenkaffen. Semine ville igen gerne til outlet i Bresia og da Barbera og Jack ikke kunne finde det sidst de prøvede ville de gerne følge efter os igen. Det var nu ikke forbi vi orkede den lange vej i det fine vejr, men vi kørte dertil. Semine skulle have byttet noget og jeg ville godt have et par shorts, men de havde ikke min størrelse.

Vi venter på at datteren skal blive færdig med at handle her i Outlet byen

Vi var tilbage på pladsen til kaffe og gik straks i poolen. Lidt senere ville Vilfred op i den anden pool så det gjorde vi så også. Til aften blev der grillet og Semine lånte bilen for at køre til storcenteret Inde i byen Affi og kørte selvfølgelig forkert. Her til aften sidder vi ude og nyder den lune aften

Vilfred og mormor nyder det i poolen

Onsdag den 5.september

I dag lavede vi stort set ingen ting. Temp var 30 gr og ingen vind, så det var varmt. Vilfred ville fiske i søen, og da jeg har en fiskestang i vognen, gik vi ned for at fiske, men efter 15 min var han træt af det. Så ville han i poolen, så det gjorde vi så. Derefter ville han spille fodbold og efter det igen i poolen og så var jeg træt. Efter frokost igen i poolen men så med mormor. Sidst på eftermiddagen ville Semine en tur til Lazise, så det gjorde vi så også med en drinks på havnen.

En hilsen fra La Rocca Så er vi lige ude at handle lidt
Lidt billeder fra pladsen. Her den nye resturant
Det nye pool område. Flere billedere fra pladsen følger

Her til aften er der live musik på senen som er lige ved siden af os. Live musik hver onsdag og alle dage sang med børn.

Live musik
Hygge ved vognen med lys

Sol ned gang over Gardasøen. Har lige været en tur i søen

Torsdag den 6.september

I dag skulle Semine og Vilfred så hjem igen. Vi stod tidlig op og kørte kl. 7.30 mod lufthavnen i Bergamo, en tur på 110 km og så 110 km tilbage. Vi fik dem godt af sted og kørte så hjem til pladsen igen. Vi havde kø helt nede fra bunden af Gardasøen og helt op til vores plads, så det tog tid. Resten af dagen blev brug med at bade i søen og slappe af. Temp. her kl. 18.30 da vi spiste stod på 30 gr

Temp her ved spisetid kl. 18.30

Fredag den 7.september

Vi fik igen regn i nat, men det var hurtig overstået. Efter morgenmaden gik vi ind på marked i Garda og fik her et par timer til at gå. Vejret i dag var lidt overskyet, men stadig varmt. Resten af dagen blev brugt på at læse og køre ind til Spar for at handle.

Marked i Garda
Så sidder vi igen og nyder en øl, men vi kigger på alle dem som går forbi

Lørdag den 8.september

Temp var igen over 30 gr så vi valgte bare at nyde det ved søen, med at bade og tage sol. Derfor vil jeg vise nogle billeder af pladsen. Her er helt optaget og der er de andre pladser i området også. Dog rejser der en del hver dag, men inden dagen er omme er der fyldt op igen. Pladsen ligger lige ned til søen med en strand promenade mellem sø og pladsen. Der er ca 10 min gang ind til Garda by langs stranden og 20 min den anden vej til Bardolino. Ca. 8 km herfra, er byen Lazise.

Udsigt fra hoved indgangen ned mod søen.
Vores campingvogn kan lige anes til højre
Strandpromenaden med pladsen til højre og søen til venstre
Strandpromenaden mod Bardolino
Udsigt over søen
Her kommer man ind fra søen
Lidt fra pladsen.
Resturanten.
Udsigt oppe fra P.pladsen ned over poolen og til søen
Poolen med resturanten. Den hvide plet i baggrunden er vores vogn Børneafdelingen
Køkken med toilet og bad i baggrunden Her op langs er der motionscenter, massage, legeland og købmand

Søndag den 9.september

Efter morgenmaden gik vi til poolen og nød solen, men det var varmt. Igen over 30.gr og selv vandet i poolen var ved at blive lunken, men stadig kunne vi da få os afkølet. Efter frokost blev vi enige om at cykle en tur ind til Bardolino og gå en tur, men det blev kun til en is og så retur. Det var for varmt at gå inde i byen. Resten af dagen blev brugt ved poolen og så snakke med et dansk par fra Oksbøl som var bondemand. Der er nu kommet flere dansker til pladsen og børnefamilierne begynder at rejse, men sidst på dagen er alle pladser igen optaget. I morgen skal vi besøge en vinbonde med rundvisning.

Mandag den 10.september

Temp igen over 30 gr og ingen skyer. Idag skulle vi til vinsmagning hos vinbonden Marchesini Marcello som ligger lige uden for Lazise. Vi troede vi skulle være de eneste, men så kom der et par på cykel, som viste sig at jeg kendte fra Kolding, nemlig ejerne af P.Dahl cykler. Vi blev præsenteret af datteren Erika (ja det hedder hun) som skulle vise os rundt. Hendes bedstefar startede vingården i 1970 og derefter hans søn  mens Erika,s  bedstemor på 94 stadig lever. Idag drives den af de 2 søstre sammen med hendes forældre som produkserer Bardolino vine både rose, hvid, rød samt grappa.

Vin bonden

Det er Erika vinbonden til venstre
På tur i vinmarken
Melot druer, som skal ligge i 2 mdr for at tørre
På tur i produktionshallen Så skal der smages på vine samt spise lækkert mad fra området
Så skal der købes vin med hjem Deres butik

Vi fik et glas rose og gik så ned i vinmarken for her at få fortalt og de forskellige druer. Derefter ind og se hvordan de blev lagret.

De var først startet i dag med at plukke.
De laver mellem 60000 og 90000 flasker pr. år

Derefter var der dækket op til os 4 med områdets specielteter som var både ost, skinke, oliven, marmelade m.m. Utrolig lækkert. Vi startede med en rødvin, så en hvid for derefter at få en rød igen på 13,5 procent og til slut en rød på 16 procent alt imens Erika fortalte og vinene.

Til slut skulle der selvfølgelig købes flasker med hjem til campingvognen. Resten af dagen gik med tur i poolen og læse.

Tirsdag den 11.september

Vejret som de andre dage. Kl. 16 var den 30,8 og jeg sidder kun i shorts ude til kl. 21 inden jeg skal have en T-shirt på. Hvor er det lækkert at kunne sidde ude fra man står op til man går i seng.

Vi sad nede hos parret fra Oksbøl og fik nogle glas vin fra den vinbonde de køber ved i COLA. Over middag ville vi også besøge vingården Vincenzi i Cola. Her kunne man drikke sig en skid på, idet alle deres vine stod på et bord sammen med lidt at spise og så kunne man bare gå i gang. Ikke noget med at vinbonden stod og hælde op, nej de tog kun mod penge og sørgede hele tiden for at der var mad og vine til smagning.

Vincenzi vinbonde
Inde i butikken står alle deres vine med priser på
Så var det bare at prøvesmage.
Deres butik Alle deres vine og olie som er til salg

Her stod alle deres forskellige vine med priser på.
Erika faldt for en rose til 2,50 euro flasken og jeg en rødvin til det samme. Hold nu op det var billig.

De havde sågar en tappehane med vand

Vi købte en kasse af hver og fik så lige en flaske hvidvin med hjem til aftensmaden gratis. Der var godt besøgt her, og det kan man godt forstå med de priser.

Onsdag den 12.september

Vejret, ja det samme som de andre dage, varmt. Vi tog en tur ind til Lazise hvor det store marked er om onsdagen. Erika fik købt noget tøj og så fik vi købt noget frugt med hjem.

Erika fik tørret fingre af i tøjet, men købte den hun står ved

Vi fik frokost og gik så op i poolen da det var meget varmt. Maja og Torben fra Oksbøl var her også og vi sagde til dem at vi havde rose vin på køl, hvis de kom forbi. De kom efter poolen omk kl 16 og her fik vi så smagt vores rose og rødvin. De sagde så tak for i dag, men de var kun lige gået da så Barbera og Jack kom. De havde en flaske Hugo med, så den fik vi da også drukket. Vi havde så også en, som også blev drukket og inden vi så os om var kl. 20. Vi fik sagt farvel til dem, idet de skulle til DK og ville køre tidlig. Det var for sent til at lave det store ud af aftensmaden, så det blev til rugbrød.

Torsdag den 13.september

Det var overskydende da vi stod op. Jack og Barbera kørte tidlig her til morgen. Det var stadig varmt og trykkende, men vi blev enige om at køre en tur til Verona. Det er ikke mere end 35 km dertil men svært at komme rundt i centrum.

Det store arena

Vi parkerede sammen med alle turist busser lige på den anden side af floden ind til centrum

Floden gennem byen Den store bymur
  Flot springvand i parken
Arenaen Den store plads foran arenaen

Hvilken skøn gammel by at gå rundt i. Vi gik ned af gågaden med alle de dyre butikker, forbi det store arena hvor der lige havde være koncert. Vi fik næsten 4 timer til at gå derinde, med en pause undervejs.

Byen er godt beskyttet. Trist det skal være sådan
Gå gaden
Piazza Erbe
Flotte bygninger
Lille pause

Fredag den 14.september

Der var overskyet da vi stod op, men til middag var der nogen som skruede op for varmen. Igen omk. 30 gr. For at få tiden til at gå, gik vi på marked i Garda med en øl pause. Det skal der til. Sjovt at sidde her og kigge på alle de mennesker. Campingpladsen er stadig fuldt booket. Der kørte mange i dag, men inden dagen er omme er der fyldt op igen. Der er kommet flere dansker. Fra vores plads kan jeg se dem som kommer ind og her til aften er der utrolig mange som bliver sendt bort igen. Sidst på eftermiddagen cyklede vi ind til Garda for at handle ind til aftensmad m.m.

Erika igang med aftensmaden

Lørdag den 15.september

Det var meningen at vi ville køre en tur i bjergene, men da Maja og Torben kom forbi og spurte om det var for tidlig til en øl, tog vi ned til dem og sad her og fik et par stykker. Vi blev derfor enige om bare at nyde det gode vejr. Igen 30 gr. Vi gik til søen hvor jeg tog Vilfreds luftmadras med og lå og nød det i søen.

Jeg nyder det på Vilfreds luftmadras i søen
Hygge og kaffe ved vognen

Derefter op til poolen og nyde det. Maja og Torben kom så igen forbi ved spisetid og sagde at de nu havde betalt og ville køre næste morgen. Vi bød så på øl og vin for lige at tage pænt afsked. Klokken blev 20.00 inden vi fik vores aftensmad og igen ude.

Søndag den 16.september

Vejret er stadig omk 30 gr og vandet i poolen 29, så man kan snart ikke blive afkølet. I dag ville vi lidt op i bjergene for at spise frokost. Sidste år var jeg med Leo oppe i en by med en fantastisk udsigt over søen og den ville jeg se om vi kunne finde. Vi kørte først op til byen Albisano, men det viste sig ikke at være den.

Udsigt fra byen Albesino

Vi gik lidt rundt og kørte så videre op til byen San Zeno som viste sig at være den rigtige. Restauranten lå med den flotteste udsigt over Gardasøen, men desværre var det meget varme dis, så billederne blev ikke så gode.

Byen San Zeno
Restauranten med den flotte udsigt
Frokost med udsigt

Her fik vi så vores frokost, mens vi nød udsigten. Resten af dagen blev brugt ved poolen og læse.

Mandag den 17.september

Eneste vi har lavet idag, er at køre en tur op til vinbonden i Cola, for at købe mere vin med hjem, ellers det samme som alle dage. Her til aften lyner det i det fjerne, men regn har vi ikke fået og tror heller ikke vi får noget

Tirsdag den 18.september

Vi fik alligevel regn. Vi blev vækket kl. 03.30 da det begyndte at regne, men jeg havde taget alt ind for en sikkerheds skyld om aftenen. Da vi stod op var det hold op. Jeg havde på Face fået et tip om en by syd for Gardasøen som kunne være et besøg værd. Vi blev derfor enige om at køre til Borgheto som ligger ca. 15 km syd for søen.

Byen Borgheto
Lidt billeder fra byen
Lille fin butik i byen

Byporten med slottet i baggrunden

Dejlig udsigt

Byen er en utrolig smuk meget lille by som er omkranser af en borg mur og med slottet oppe på bjerget. Gennem hele byen strømmer der en masse vand som kommer oppe fra Gardasøen.

Vi osede rundt et stykke tid og brugte så resten af dagen på campingpladsen.

Onsdag den 19.september

Eneste vi lavede i dag, var at gå en lang tur ind til Garda for at få gået vore skridt. Dog var vi nede ved vandet på en lille resturant som ligger lige uden for pladsen, for at få frokost

Frokost ved søen
Lige mine ord

Vejret er stadig omk de 30 gr, Som man kan se på næste billede, har jeg sat en kost op foran campingvognen, idet hjørnet ind af vores vej er meget skarp og de er tit ved at køre ind i campingvognen. Der er allerede en som har lavet en lille bule på siden med sit sidespejl, men uden at efterlade sig en adresse. Lige her til aften var der en pølse tysker i sim autocamper som kom lidt hurtig og skarp om hjørnet og ramte min kost. Han begyndte at råde hvad f…. den lavede der. Ja, den er til folk som ikke kan køre bil – smiler.

Min lille kost. Den rammer de inden campingvognen
Der er ikke megen plads når de skal rundt og så den store sten som ligger på hjørnet

Torsdag den 20.august

Eneste vi lavede idag var at cykle ind til Bardolino hvor Erika skulle tørre fingre i tøj, idet hun skulle købe et stykke tøj til sin søster. Ellers har vi igen brugt dagen ved poolen og vognen. Stadig omk 30 gr. I morgen begynder vi stille og rolig at pakke sammen. Vi skal jo hjem og glæder os til at se datter, svigersøn og børnebørn og så se deres nye hjem i Kolding. Vi kører lørdag morgen og regner med kun at køre op til grænsen til Tyskland og køre et godt stykke i Tyskland søndag, hvor der ingen lastbiler er. Så vi regner med at være hjemme mandag.

Fredag den 21.september

Så har vi fået pakket sammen og vognen står klar til lige at blive hængt på bilen. Hold op det var en varm omgang. Tog lidt i formiddags og det sidste i eftermiddags. Begge gange krævede det en tur i poolen. Jeg har lige cyklet en lang tur forbi Garda og længere ud langs vandet da vi aldrig har været der. I aften henter vi pizza som vi spiser her ved vognen og så er det afgang i morgen.

Så er der pakket og klar til afgang i morgen og hjem til kulde og regn

Lørdag den 22.september

Vi stod op kl 07.30 og sad ude og fik morgenkaffe. Naboen fortalte at der skulle blive dårlig vejr ved Gardasøen de næste dage. Vi kørte fra pladsen 8.45 og der var stort set kø hele vejen til Tyskland.

Rast lige før Brenner med kø på motorvejen

Men i Tyskland gik det bare fint. Autopilot stod på 100 og så bare derudad. Det var meningen at vi ville ind og overnatte noget før, men det lige så godt, så vi blev enige om at køre op til vores faste plads som vi også tog på vejen ned. Efter 10 timer og 750 km kom vi til Schloss Issegau hvor vi ankom her kl. 18.45. Nu lidt at spise, i bad og så tidlig i seng. I radioen snakker de meget om orkan med masse af regn, men nu må vi se. Hvis det bliver slemt holder vi ind og overnatter der hvor vi nu er.

Søndag den 23.september

Det regnede lidt det meste af natten. Vi stod op kl. 7.00 og det var koldt, så for første gang i næsten 30 dage måtte jeg have lange bukser på. Vi kørte fra pladsen og begav os nordpå. Næsten hele vejen op til A7 ved Hannover gik det bare som smurt, men så røg vi ind i vejarbejde med 11 km kø. Det tog 1 time og 15 min for at komme de 11 km. Vi var lige begyndt at køre igen nogle km, før der igen opstod kø. Vi blev overhalet af brandvæsnet og kunne se røg længe hende af motorvejen. Det viste sig at en campingvogn stod i flammer inde på en rasteplads.

Brand i campingvognen

Det var planen at vi ville overnatte en gang mere, men i radioen blev det snakket om storm, så vi blev enige om at køre helt hjem, men det var stort set vejarbejde resten af vejen hjem. Efter 11 timer og godt trætte var vi hjemme.