Kos 2007

I forbindelsen med mit 25 års jubilæum på sygehuset som jeg havde den 1.september, var Erika og mig blevet enige om at i stedet for at holde fest, ville vi inviterer børn, svigerbørn og børnebørn en tur ud at rejse.

Forskellige brochurer og rejseselskaber blev grundig gennemgået og da vi ville have et sted hvor børnebørnene kunne boltre sig, faldt valget på Kos.

Rejsen blev booket gennem Apollo og valget faldt på hotellet Ramira Beach som ligger ca. 4 km øst for Kos by. Hotellet havde ligeledes All Inclusive, så børnene ikke skulle have pungen op af lommen og børnebørnene ikke skulle tigge om en is eller sodavand.

Så er der afgang fra Billund fredag den 24.august kl. 07.00 Lucas og Naja hygger sig med film i flyveren

Vi mødes alle i Billund og fløj kl. 07.00 med My Travel. Turen gik fint og vi landede på Kos sidst på formiddagen, hvor en bus stod klar til at køre os alle rundt på de hoteller vi nu skulle bo på.

Lufthavnen på Kos Klar til afgang med bussen

Vi rejste fra Danmark i regnvejr og halv koldt vejr og landede i flot solskin med 35 gr. Det var ikke til at holde ud at have lange bukser på, men gud ske lov havde bussen klima anlæg.

Kos er en ø på ca. 295 km2 med ca 30.000 indbygger hvoraf de fleste bor i og omkring Kos by. Øen er ikke meget længere end ca. 50 km. 50% af kysten på Kos består af strande hvoraf Tigaki Beach og Paradise Beach er de flotteste med sandstrande. Stranden omkring Kos og ud mod vores hotel er udelukkende sten.

Her en af hotellets 2 pool områder med havet i baggrunden Hovedindgangen til hotellet

Vi boede ikke i selve hovedbygningen som vist på billedet foroven, men lige bag i et helt nyt kompleks i 2 etager med pool, bar m.m. men alle måltider blev indtaget på hotellets restaurant.

Her er pool området hvor vi opholdt det meste af tiden med vores værelse nederst ovre til højre hvor jeg vinker Her er Erika og mig i gang med at lege med Naja og Lucas. Rikke og Jan boede i midten nederst og Semine og Lars øverst til højre

Hotellet og All Inclusive var bare super. Der var simpelthen alt hvad hjertet begærer af mad på alle tidspunkter og servicen var bare i top.

Det meste af vores ferie tilbragte vi ved poolen hvor der også var en bar, hvor man bare kunne hente drinks, øl, kaffe, is, sodavand og meget mere fra kl. 10.00 til de lukkede kl. 24.00

Aftensmad i restauranten Børnebørnene lærte hurtig at gå selv op i baren for at bestille is eller sodavand
Lucas og Naja tilbragte det meste af tiden i poolen Hr. og fru Andersen i forhallen

Efter et par dage med ren afslapning skulle der ske lidt, så vi blev enige om at leje et par biler og udforske øen. Overalt er der udlejning af biler, scooter med 2 hjul og med 4 hjul, samt motorcykler. Vi lejede 2 små biler til 50 EUR pr. styk og begav os op i bjergene til en lille landsby hvor der var bilfri. Byen hedder Zia og ligger højt oppe af skråningen med en fantastisk udsigt ned over øen og over til Tyrkiet.

Vores 2 udlejningsbiler Så er vi ankommet til Zia
Udsigt oppe fra byen over mod Bodrum i Tyrkiet Klassisk Græsk hus

Vi fortsatte længere sydpå af den eneste vej som gik ned til den sydlige ende af øen for at besøge Kos bedste badestrand som er Paradise Beach med lækker sandstrand og ikke særlig dybt, så det var lige noget for børnebørnene.

Paradise Beach Vi havde lejet liggestole og hyggede os her i 3 timer

Lucas og Naja nød det simpelthen her på standen

Godt solbrændte kørte vi tilbage af samme vej og lavede en afstikker ud til Tigaki som også er et turistområde med fin strand og ind gennem Kos by for til sidst af havne ved vores hotel. Når man skulle på udflugt skulle man bare sige det dagen i forvejen i restauranten så fik man en hel frokost kur med på turen.

Hver aften når vi havde spist gik vi op til den anden pool, hvor der var underholdning hvor aften. Det startede altid for børnene med at de blev malet i hoved eller arme og sluttede med dans for børnene. Senere på aftenen var for de voksne. Vi 3 mænd skulle altid starte med kaffe og cognac for så at gå over til drinks (hik)

Det var ikke 2 cl. cognac man fik, men snarere et hel glas Er de ikke søde
Jan og Rikke Hver aften skulle Naja og Lucas op og danse sammen med de andre børn. Desværre var der ikke andre danske børn på hotellet

Erika og mig var alene en tur oppe i Kos by for at vandre lidt rund og ose nogle timer. Børnene ville også en tur derop, så vi passede børnebørnene mens de unge tog ind til byen for at hygge sig.

Erika og mig på rundtur i Kos, med en øl pause indlagt Lars og Semine på havnen i Kos
Vores 2 smukke piger i Kos by Børnebørnene var lagt i seng så vi fik raflet

Til hotellet hørte også liggestole og parasoller nede på stranden, så en dag ville vi da ned at se på disse forhold og her var også en bar hvor vi kunne få det hele. Det viste sig at de også havde pizza, så vi var nede at få frokost på stranden et par dage og vi mænd var ude i det store hav for at bade. De små måtte ikke komme ud, idet det blev meget dybt efter bare et par meter.

Strand cafeen som hørte til hotellet Jan og mig hygger os i bølgerne
Udsigt fra hotellet over til Tyrkiet og Bodrum Jan lejede en scooter en dag og kørte rundt med Lucas

Nu syntes jeg også at der skulle ske lidt og de andre ville bare slappe af ved poolen, så jeg lejede en scooter for at se lidt mere af øen og se ridderborgen i Kos by. Jeg kørte først ud til Thermes hvor der findes varme kilder med 60 grader varmt vand som kommer direkte ud af klipperne, men det var nu lidt skuffende at besøge. Derefter kørte jeg tilbage til hotellet hvor jeg blev et par timer. Hen på eftermiddagen kørte jeg så til Kos by for at besøge Johanitter ridderborgen som blev opført i 1312 og tog 100 år at bygge. Alle materialerne blev brugt fra gamle templer og bygninger.

Thermes i baggrunden helt ned til vandet Ridderborgen
Mig og min scooter :-) Udsigt fra ridderborgen over havnen i Kos by

Vi fandt ret sent ud af at der inde i restauranten var 2 andre spisesteder hvor det hele også var All Inclusive, nemlig en kinesisk restaurant og en italiensk restaurant. Men her skulle man reserverer bord til, så det fik vi hurtigt gjort. Disse 2 steder var der menukort i stedet for selvbetjening, så man fandt en menu og bestilte denne og så blev det lavet til en - herligt.

Her er vi på den kinesiske og her på den  italienske

Efter en pragtfuld uge sammen med vores børn, svigerbørn og børnebørn med sol hver dag, var det tid til at komme tilbage til kolde Danmark - desværre, men alt godt har en ende.

Kufferterne er pakket og nu venter vi bare på at blive afhentet af bussen