Porto Santo 2017

Vi var næsten lige kommet hjem fra en tur til Gran Canaria, da et golf venner par ringede for at høre mere om Porto Santo, da de jo vidste at vi havde været der sidste år.

De havde tænkt sig en tur derned i uge 46, med afrejse den 10.november i uge 45. Sidste år var vi der nogle uger før, men temp. på øen kommer stort set aldrig under 20 gr. heller ikke i december og januar.

Mærkelig nok, så får de heller ikke megen regn i forhold til naboøen Madeira som kun ligger få km væk. Grunden er at Madeira har meget høje bjerge og derfor tit har regn.

Nå men tilbage til venne parret. Vi fortalte dem om vores tur og fortalte at de kunne læse om turen her på hjemmesiden, samt se flere billeder. Efter endt samtale, sad konen og mig og kiggede lidt på hinanden og kunne se hvad den anden tænkte. Vi skulle ikke noget denne ude, så vi ringede tilbage til Ingeborg og Per, for at høre om de ville have os med. De var hurtige til at sige ja, så vi fik booket turen sammen med dem.

Turen blev igen booket igennem Primo Tours og i den forbindelse kan man også bestille 4 tee tider hjemmefra, dog skal de to af dem være om eftermiddagen.

Alt dette fik vi gjort. Vi bestilte mad i flyveren, bestemte flysæder, bestemte værelser og så med All.inclusiv. Pris for 2 personer 11.898,- kr med fri golf og ø all.incl.

Så er vi klar i lufthaven og ned til varmen

Nu har jeg jo beskrevet øen og turen sidste år, så der bliver ikke så meget nyt under solen.

Vi landede på Porto Santo ved middagstid fredag den 10. november. Det blæste en del og det var også meningen at vi skulle have mellemlandet i Faro for at tanke op, men de havde åbenbart brændstof nok til hele turen.

Ved ankomst blev vi modtaget af guiderne som udleverede en kuvert med alle oplysningerne til os, samt hvilken af de 3 busser vi skulle køre de 10 min fra lufthavnen til hotellet.

Lufthavnen på Porto Santo som er meget lille Bussen som skulle køre os til hotellet

Vi blev budt pænt velkommen af personalet som gik rundt i forhallen for at byde på portvin eller et glas Madeira. Derefter fik vi vores værelse på 6.sal, mens Ingeborg og Per fik på 5.sal. Efter at have pakket ud, mødes vi enten i spisesalen til frokost, eller i baren hvor megen af tiden foregik - smiler.

Vi nyder vores All Incl i baren

Aftenen gik igen i baren med hygge sammen med de andre fra selskabet. Det er utrolig alle dem som man kommer i sank med.

Udsigten fra vores værelse

Lørdag den 11.november

Vi havde fået en golf tid kl. 10.38 og for at komme til golfbanen kørte der en bus fra hotellet hver dag kl. 7.15 - kl. 8.30 - kl. 10 og kl. 11.30, så det var med at komme med den rigtige bus. For at komme tilbage til hotellet gik der også bus om eftermiddagen og den sidste kl. 18.00, så nogle gange når vi var færdige med golf, var der tit en times ventetid som kunne bruges med en øl på terrassen i golfklubben.

Vi venter på bussen til golfbanen

Golfbanen ligger kun 10 min fra hotellet. Vi valgte at lade vores ustyr stå i klubben med en betaling af 20 EURO pr. person for hele ugen. Ligeledes kostede en trolley 6,- EURO pr. gang

Vi spillede piger mod drenge. Denne dag blæste det stadig en del, dog havde vinden lagt sig en smule og skulle blive mindre dag for dag. De sidste dage havde vi kun omk. 2 sekund meter, så vindstille.

Vi spillede lige op med pigerne, men det var også den eneste dag eller fik vi smæk hver dag. Banen havde Erika og mig jo spillet før, men det kunne ikke ses på Ingeborg og Per som spillede suverænt hele ugen. Selv Erika som ikke kan lave point på hjemmebanen lå over 30 point hele ugen. Jeg selv lå fra 27 til 33 point. Ingeborg var helt oppe på 42 point og Per på 40, så de var nogle hårde nyser.

Erika og Ingeborg på hul 1 Erika slå mod green på hul 2

Ellers gik resten af dagen når vi kom tilbage til hotellet, med først at gå ned på strand baren, hvor der var hotdog, burger, pizza, kager m.m. så man lige kunne tage den værste sult inden aftens maden. Vi gik stort set også hver dag i den indendørs pool som var meget varm med saltvand. Dejlig efter en dag på golfbanen.

Restauranten beskrev jeg sidste år som at være på en banegård, med alt den larm. Dette var ikke tilfældet i år, idet de havde laver lyddæmper i loftet og så var det som om der ikke var så mange gæster som sidste år. Valget i restauranten er super fin. Der er alt fra fisk, kød, pasta, ost, kager, is ja alt. Der er ligeledes rødvin, øl, vand, sodavand m.m. til maden og selvfølgelig med i all inkl..

Lidt fra restauranten Der var gjort meget for at dæmpe lyden og få det til at se hyggelig ud

Søndag den 12. november

Igen skulle vi tidlig ud, så vi tog bussen kl. 10. Dette var perfekt. Stille og rolig morgenmad med alt hvad hjertet begærer og her kunne vi også smøre en madpakke til banen. Vi købte ligeledes øl i den lille kiosk som de har på hotellet, som vi skulle have med på golfbanen. Vi skulle jo nødig gå kold.

Vinden havde igen lagt sig og hver dag kunne spilles med korte bukser og t shirt. Banen er en super spændende bane, med nogle rigtig gode greens. Dog mangler der vand på deres fairway mange steder, så man fik jo så megen rul. Det ene sted hvor der gik lidt ned af bakken kunne jeg drive 280 m ud. Specielt hul 13-14 og 15 er helt unikke lige ud til klippekanten.

Per på hul 5 og kigger over mod green på hul 4 Hul 13. hvor green er helt ude ved bjergkanten

Man skal have en del bolde med når man spiller banen. En af guiderne havde mistet 12 bolde på en runde. Jeg havde 16 bolde med derned og 11 med hjem. Dog fandt jeg en del, men mistede så sandelig også en del på specielt hul 10 hvor man skal over vand 2 gange.

Her står vi på hul 14 og green ligger helt over i bag. De meget lang slående slå skråt over Et kig ned mod byen

Hjem på hotellet igen, derefter ned i poolen. Dette var stort set en daglig begivenhed. Derefter spise og så i baren. Danmark spille spille landskamp mod Irland på hjemmebane, så vi have fået en god plads i baren for at se denne, men efter 1.halvleg opgav vi at se mere.

Så er vi klar til landskamp Her er vi i baren til landskamp

Mandag den 13.november

I dag skulle vi først spille 12.48, så vi havde god tid inden vi skulle med bussen kl. 12 til golfbanen, så efter morgenmaden, lånte vi 4 næsten nye cykler. Vi cyklede de 4 km ind til byen som hurtig er overstået, idet den ikke er ret stor. Vi fik handlet lidt øl til banen, men ellers var der ikke noget at komme efter..

Ingeborg på cykel. Det var længe siden fortalte hun Erika er jo vand til at cykle Her er vi inde i byen
På tur i byen Lille parkanlæg i byen

PrimoTours har en lille konkurrence hvad golf angår, nemlig den, at man senest onsdag kan afleverer 3 scorer kort i en kasse på golfbanen. Hvis man afleverer 4, så smider de den bedste væk. Ingeborg, Erika og Per fik allerede deres afleveret efter de første 3 dage, idet de havde lavet nogle gode scorer. Jeg fik afleveret de første 2 dage, men lavede så nogle ikke så gode scorer, så det sidste kort blev først afleveret om onsdagen hvor jeg kom ind med 33 point. Der ville så være en lille præmie overrækkelse på hotellet torsdag kl.17 hvor der var 2 rækker

Så fik vi besøg af et Portugisisk danse hold med musik

Tirsdag den 14. november

Igen skulle vi spille kl. 12.48, så formiddagen gik stille og rolig. Jeg var en tur nede i poolen om formiddagen og så fik vi alle 4 gået en tur på stranden, for derefter at sidde lidt i strandcafeen for at få en kold øl inden turen til golfbanen. Vejret var nu så godt, at der stort set ingen vind var og dette fortsatte resten af ugen mens vi var der. Hver dag lå temp omk. de 22 til 23 gr. så det var perfekt golfvejr. Vi nød det simpelthen så meget og der var stort set næsten lidt vente tid på hver hul, så vi kunne nyde udsigten, tage en lille øl eller spise vores medbragte mad.

Billede fra parken nede ved poolen Dejlig sandstrand med hotellet i baggrunden
Poolen hvor vandet dog var noget koldt Vi nyder solen inden turen går til golfbanen
Hver dag efter golf runden kunne vi sidde her i solen og nyde en øl med udsigt ned til hul 18

I forhold til sidste år, snakkede vi utrolig meget med de andre rejsende. Ingeborg og Per kendte et par de have mødt i Tyrkiet og ligeledes var der et par fra Birkemose som havde deres søster og svoger med fra Århus. Jeg kom ligeledes rigtig godt i snak med det par som sad ved siden af mig i flyveren, men de skulle være der i 14 dage. Ikke kun dem snakkede vi med, men generel med rigtig mange, så det var rigtig hyggelig.

Så nyder vi mænd lige en øl Pigerne snupper en lille skarp som var medbragt hjemmefra
Flot udsigt over hul 15 som er et lille drilsk par 3
Her hul 14 som dorg lægger 90 gr Barsk natur hvor vi spiller helt ude ved kanten

Onsdag den 15. november

Vi havde igen været heldige at få booket til om formiddagen. Jeg var træt i hele kroppen efter 4 dage med golf, så jeg havde svært ved at komme ud af sengen, men efter en gang morgenmad og et par piller, så gik det alligevel. Erika var så træt inden vi skulle på bagni, at hun var parat til at gå ind efter 9 huller, men så vågnede hun igen op og var frisk til de sidste 9 huller.

Der er ikke noget bedre efter en golfrunde, end en tur i poolen hvor vandet var meget varmt

Igen skulle Danmark spille med Irland, men denne gang i Irland. Vi blev enige om at fodbold ikke skulle styre vores aften, så vi gik ind for at spise, men allerede efter ½ time kunne vi høre inde fra baren at der var gang i den. Danmark var jo først bagud 1-0 men så fik de udlignet. Vi kunne ikke styre os mere, så vi fandt en plads, dog stående og fik set resten af kampen. Hold nu op en stemning. Nogle havde Dannebrog med og guiderne havde omdelt fodboldsangen som vi alle sang med på. En super aften med Danmark som vinder og dermed med til VM

Denne aften var der paella på programmet. Erika havde aldrig fået det, men både hende og Per var helt vilde med det

Torsdag den 16. november

Vores sidste dag på golfbanen og igen havde vi en starttid kl. 10.40. Mærkelig nok, så var jeg frisk, hvor imod de andre 3 var godt brugte, specielt Erika var helt færdig. Vi fik dog spillet alle 18 huller og denne gang fik jeg par på hul 18 som er noget af et svært par 5 hul. Man slå sit drive ud og skal derefter ned af bakken mod søen. Kommer man ikke langt nok ned, skal man have et slag mere inden man skal slå over søen mod green. Stort set alle smider her en til flere bolde i vandet.

Kunne ikke stå for at tage disse billeder med vandfaldet i baggrunden. Tog også nogle sidste år

Vi tog så vores udstyr med bussen hjem, idet det havde stået i golfklubben hele ugen. Vi gik i baren for at hente en drinks og så skulle vi mødes til præmie overrækkelse. Der var 3 præmie i a rækken og 3 i b rækken. Erika vandt 3. præmien i b.rækken som hun også gjorde sidste år. Ingeborg tog sig af 3.pladsen i a.rækken. De fik hver en flaske rødvin. Per snuppede så 1.pladsen i a.rækken og vandt et gavekort til Primo på 500,- kr. Tilbage stod jeg som taber og måtte fotograferer de tre vindere, men det gjorde jeg gerne, flot af de 3

De glade vindere. Jeg måtte nøjes med at være fotograf. Stort tillykke til dem alle 3

Vi fik så småt pakket, så vi var klar til næste dag.

Fredag den 17.november

Vi skulle være ude af værelserne kl. 9.00 og med 3 busser. Vi havde alle fået at vide hvilke bus vi skulle med og de kørte med 15 min interval. Alt bagage skulle vi bare afleverer i et rum på hotellet og så blev det fragtet til lufthavnen hvor det var klar til os. Vi skulle med den første bus kl. 10.45 og fik tiden til at gå i baren med at se golf.

Turen hjem gik fint og vi kan kun sige at det var en rigtig super hyggelig og dejlig tur. Selvom vi har været der 2 gange, kan det godt være at vi vender tilbage.