Sommerferien 2009

Sommerferien i år skulle være lidt anderledes end vi plejer, idet vi jo fik totalskadet vores campingvogn sidste år og ikke havde taget os sammen til at få købt en anden. (Efter hjemkomsten har vi så købt en 2010 model som bliver leveret til marts) Vi havde derfor set en annonce fra et slot i Frankrig som havde deres egen 18 huls golfbane.

Dette syntes vi lød super. Inden vi nåede at bestille var der 3 andre par fra vores golf fredagsklub som gerne ville med og dette havde vi ikke noget imod. Slottet ligger ca. 100 km syd for Paris og hedder Domaine Et Golf De Vaugouard og skulle efter sigende været dansk ejet. De har i hvert tilfælde mange danske besøgende.

Ugen blev bestilt og var vores uge nr. 2. Hvad skulle vi så lave den første og den sidste uge af ferien. Da vi aldrig havde været i Paris før blev Erika og mig enige om at vi 2 ville tage nogle dage i Paris i vores den sidste uge. Vi talte med de andre om ikke vi kunne køre hjemmefra nogle dage før vi skulle være på slottet for at tage den med ro og så spille lidt på vejen ned. Dette var 2 af de andre par med på, så turen startede om tirsdagen i den første uge.

Vi mødes tirsdag morgen den 11.august og drog i samlet flok ned til grænsekiosken, hvor vi lige skulle have bilen fyldt op med lidt drikke :-))

Vi aftalte så at Niels skulle ligge sig først med mig sidst. Vi havde aftalt at vi ville holde rast ved den første rasteplads syd for Hamborg. Vi havde hørt fra andre der var kommet hjem fra ferie at der var frygtelig vejarbejde mellem Bremen og Hamborg, så vi var blevet enige om at køre ned til Hannover og så dreje den vej over A2.

Der var et frygtelig regnvejr fra Kolding og ned på den anden side af Hamborg, men så så vi heller ikke en dråbe før Erika og mig kørte hjem igen.

Som man kan se var der et frygtelig vejr at starte ferien på Allerede ved første stop syd for Hamborg var det slut

Vi havde hjemmefra aftalt at vi ville have vores første overnatning på Etap hotellet i Bielefeld, men inden da, ville vi spille en gang golf på en bane som lå nogle km før. Golfklubben som hedder Golfclub Widukind-Land og var en fin bane. Der var en turnering, men hvis vi ville starte på bagni var der ingen problemer, så det gjorde vi. Vejret var blevet rigtig godt så vi nød turen rundt på banen.

Golfclub Widukind-Land Så må vi se om vi kan finde golf udstyret

I stedet for at nyde en øl efter spillet blev vi enige om at komme ind til hotellet inden det blev for sent. Vi fandt ind til Etap, men da vi ville bestille 3 værelser sagde han at alt var booket. Jeg ved ikke hvordan, men han fandt dog nogle værelser til os. Han havde åbenbart ondt af os. Vi boede lige ved siden af Burger King, så her blev aftensmaden indtaget. På hotellet satte vi os ned og planlagde næste dag tur som skulle gå til Aachen hvor vi også ville overnatte på Etap som er en slags discount hotel, men udmærket. Pris for en overnatning med morgenmad 38 EUR for begge. Golfbanen som vi denne dag ville spille lå på den anden side af grænsen i Holland.

Etap hotellet i Bielefeld

Onsdag den 12 begav vi os så af sted igen, men denne gang med mig forrest. Vi havde fundet golfbanen i bogen Peugeot Golf Guide som jeg havde købt og i den er de 1000 bedste baner i EU, derfor havde vi også den rigtige adresse, så det var bare med at følge vores GPS. Vi kom igennem en utrolig hyggelig by som vi desværre ikke fik navnet på. Vi kørte op af en vej som blev mindre og mindre og jeg havde mine tvivl på om det var den rigtige vej. Vi havde ikke mødt et eneste skilt med golf og til sidst holdt vi oppe ved en bonde og vejen gik ikke længere. Det slog mig så at jeg da kunne gå ind på min GPS og her prøve at finde banen og den var der også, så jeg valgte kør. Så skulle vi retur et par hundrede meter og så af en MEGET smal vej for derefter at komme ud på en større hovedvej. Til sidst kørte vi af en skovvej og jeg var sikker på at dette også var forkert, men lige pludselig lå golfbanen der i mellem skov og bakker.

De Zuid Limburgse Golf en Country Club Så er vi klar på tee 1

Greenfee kostede 50 EUR og det var en meget fin bane. Fra gul tee var banen 5879m. I prisen på greenfee var der en øl med i klubhuset som vi nød efter runden. Vejret var stadig meget fint. Vi snakkede om den fine by vi var kommet igennem men var ikke sikker på om vi kunne finde den igen, men vi ville prøve. Desværre lykkes det os aldrig, jeg havde elles glædet mig til at se denne dejlige by, men det må jeg gemme til en anden gang. Vi kørte så over grænsen til Tyskland igen for at finde hotellet i Aachen. Dette lå lidt uden for byen, så vi fik vores værelse som vi denne gang havde reserveret pr. telefon. Et par hundrede meter derfra lå der en lille kro og vi gik derop for at se om vi kunne spise. Det var faktisk kun et spisested, så vi bestilte alle en wienersnitzel og den var bare lækker - uhm.

Næste dag gik turen så ud af Tyskland og ind i Belgien. Vi holdt en enkelt stop i Belgien på en tankstation og her fik vi købt nogle gode Belgiske øl som vi ville nyde senere på dagen. Turen gennem Belgien var hurtig overstået og så gik det ellers over grænsen til Frankrig. Da vi havde tid nok, ville vi køre uden om betalingsvejene. Vi kom igennem et utrolig smukt landskab med vinmarker og ned gennem champagne området. Det var meningen at vi ville have kørt helt ned til vores sidste overnatning som lå 40km fra hotellet, men da tiden gik blev vi enige om at køre ind til Reims for at overnatte på dette Etap hotel. Vi kom alligevel først på eftermiddagen, fik vores værelser og sad så oppe ved os og spiste det som vi havde med hjemmefra i vores og Helens kølebokse. Til maden drak vi så vores gode øl samt små skarpe. Det meste af dagen gik med dette. Hotellet lå i et område med biograf, masse af spisesteder og en bowling hal. Til spisetid gik vi over på et af de mange spisesteder for at få vores aftensmad. Efter dette blev vi enige om at gå over i bowling hallen for at spille en gang bowling.

Et hold på en rasteplads et sted i Frankrig Etap hotellet i Reims

Vi stod op, fik morgenmad og omkring kl. 9 var vi igen på farten. Dagens mål var Fontainebleau hvor vi skulle overnatte for sidste gang inden slottet, men inden da havde vi bestemt os for at spille Golf De Fontainebleau. Vi havde med vilje ikke spille dagen før, idet denne bane kostede 80 EUR pr.pers.

Vi kørte gennem den ene smukke landsby efter den anden,. Det jeg lagde meget mærke til var alle de flotte blomster som alle byer var pyntet med. Deres rundkørsler var noget helt særlige. På vejen holdt vi ind på en rasteplads, for at spise det sidste af vores medbragte mad.

Flot viadukt på vores vej Her holder vi rast i skoven og spiser det sidste af vores medbragte

Vi fandt frem til golfbanen som viste sig, lå næsten midt i byen tæt på slottet, Chateau de Fontainebleau hvor Sverige og Danmark i 1679 sluttede fred og dermed sluttede Skåne krigen.

Vi havde glædes os meget til denne bane og håbede at de levede op til vores forventninger. Inden vi fik pakket ud var vi først inde for at høre om vi kunne spille og den ældre dame sagde ja, men undskyldte sig med at de for nogle uger siden havde top dresset deres green, så de var ikke så hurtige og derfor måtte vi få greenfee til 50 EUR. Lad mig sige det med det sammen, deres green var noget af det hurtigste og flotteste vi havde set. Vi fik pakket og Bente gik i Pro Shoppen som det første idet han havde set et skilt med 50% og det kunne hun jo ikke lade gå fra sig. Hun fik også et par meget flotte og billige bukser. Det viste sig at klubben kunne fejre deres 100 år jubilæum her i 2009.

Klubhuset Golf De Fontainebleau Niels og mig på tee 1 foran klubhuset

Banen var bare en drøm at spille. Deres fairway var som vores greens derhjemme. Hul 1 sluttede med en flot bakke bag green med masser af klipper. På deres hul 12 var der en hel masse klipper spredt midt på fairway foran green, så hvis man ramte disse kunne bolden flyve hvorhen det skulle være. Vi sluttede runden af med en kold øl på deres terrasse.

Mig på vej op af hul 1 Niels på green på hul 9

Vi kørte ind til byen for at finde vores hotel Etap, hvor Ingeborg og Per som var kørt dagen før hjemmefra ventede på os.

Så var dagen kommet hvor vi skulle tjekke ind på vores slot. Nu var vi jo lige pludselig 4 biler som skulle køre sammen, men da vi alle 4 havde en GPS gik det jo nok selvom vi kom fra hinanden. Allerede i første blinklys kom vi fra de andre da vi kørte bagerst, så Erika og mig blev enige om bare at køre til slottet. Vi var pudsig nok de første der ankom og gik så i receptionen for at høre om vores værelser var klar. Det havde vi nu ikke forventet, idet vi allerede var på slottet ved 11 tiden. Vi kunne ikke få vores værelser før kl.15 men måtte gerne gå ud for at spille golf, så da de andre ankom, fik vi pakket vores golfudstyr ud og gik ud på golfbanen. Den var vi noget spændte på da vi jo skulle spille den en hel uge. Det var en super bane med skov på næsten alle huller, ellers var den flad med undtagen af hul 1 og de sidste 4 huller.

P.pladsen foran slottet Så får vi pakket golfudstyret ud

Efter golfrunden var der tid til en kold øl og så skulle vi have vores værelser. Vi var noget spændte på om vi skulle bo på slottet eller i den gamle bygning som lå 500m oppe af vejen ved indgangen til området. Det viste sig at vi skulle på i den gamle bygning som var meget charmerende og værelserne super. Fordelen var at vi her kunne sidde med vores medbragte øl, vin m.m. og hygge os i gården foran vores værelser.

Øverst: Her sad vi det meste af tiden foran vores værelse. Her et kig op langs vores værelse samt Niels og Helens. Øverst var der også værelser Her i denne fløj boede de andre 2 par øverst. Billedet er fra bagsiden

Vi havde det fineste vejr under hele vores tur. En af dagene var det 38gr og vi var da også ved at dejse på vores golfrunde. De havde også en pool som vi mænd var en tur i efter golfrunden. Med i prisen på 3600,- kr for 1 uge med morgenmad, fri golf var der også 4x en 3 rettes menu som vi fik på slottet. Vi havde bestemt os for at spise på slottet de 2 første dage og de 2 sidste. Menuen var ikke bare en menu, nej vi fik skam et menu kort hvor vi selv kunne bestemme forret, hovedret og dessert. Vi sad alle aftenerne ude på terrassen og nød disse dejlige aftener.

Erika og mig klar til aftensmaden Her sad vi på terrassen og spiste til aften

Så var vi en gang i byen for at spise, men ellers fik Per en god ide og det var at vi kørte til nærmeste supermarked og købte vin, ost, brød, pate, m.m. og spiste det hjemme foran vores værelser. Det var bare lækkert. Jeg kan godt forstå de Franskmænd.

Er det ikke bare hyggelig En kold fadøl efter en varm golfrunde

Ellers gik resten af ugen med det samme hver dag. Op, morgenmad på slottet, golf, hygge hjemme ved vores værelser i skyggen og så aftensmad, for derefter at slutte dagen af foran værelserne med en øl eller vin. Super ferie :-))

Damerne: Helen, Bente, Ingeborg og Erika Herrene: Niels, mig, Leon og Per

Paris

Efter 1 uge på Domaine Et Golf De Vaugouard, var det tid til at tage afsked med hinanden, idet Erika og mig ville til Paris nogle dage og de andre ville hjem. Vi havde ikke så travlt, idet vi først kunne tjekke ind kl. 15 så vi fik vinket til de andre og kørte så stille og rolig mod Paris. Vi ville starte med at køre en til ud til Versailles slottet og jeg fik et eller andet med Versailles tastet ind på min GPS og det endte da også med at vi havnede et eller andet sted midt inde i Paris. Vi fik dog tastet det rigtige ind og kørte så ud til slottet. Det var meget varmt denne dag og der var mange-mange folk som også ville se slottet. De stod i en kø så stor for at købe billet, så det blev vi meget hurtige enige om at vi ikke orkede i den varme. I stedet betalte vi for at komme ind i parken, som viste sig at være MEGET stor og smuk.

Versailles Noget af Slotshaven
Flotte springvand omgivet af blomster Parken så langt øjet kunne se

Vi fik en del timer til at gå i parken, men tiden var inde til at vi fandt den campingplads hvor vi havde lejet en mobilhome. Hvor Versailles ligger vest for Paris lå vores campingplads øst for byen, så igen skulle vi ind gennem det meste af byen. Vi kørte og kørte, kom for Disney og til sidst campingpladsen. I deres reklame havde de skrevet at pladsen kun lå 30 min fra Paris, men det viste sig at vi skulle køre 52 km hver gang ind til den nærmeste Metro for derefter at tage den ind til midtbyen, så det var noget af en transport hver dag.

Denne mobilhome havde vi lejet uden for Paris

Vi startede dag 1 med at tage Metroen ind til Hotel De Ville og gik herfra over Seinen til vores første bestemmelsessted som var Notre Dame Katedralen. Den ville vi ind og se, men tog fejl af køerne, for det viste sig at den kø vi stod i var op for at se klokketårnet. Fint nok, 1 time i denne kø og så gå op af alle de trapper :-)), men op kom vi da og der var en super udsigt deroppe fra. Nede igen ville vi nu gerne ind i kirken, men da Erika så den lange kø sagde hun nej. Der var dog en indgang hvorpå der stod gæster og da vi jo var gæster i Paris snuppede vi den og kom lige ind.

Erika på vej op af alle trapperne i Notre Dame Notre Dame Katedralen

Næste punkt var Louvre museet som viste sig var meget stort og flot. Den nye indgang som de havde fået lavet var omgivet af springvand og indgangen var et pyramide i glas. Rundt om på pladsen gik der militærfolk med maskingeværer for at beskytte mod terror og tyveri.  Herefter gik man ned under jorden hvor man købte billetter. Vi fik set det meste og selvfølgelig Mona Lisa. Vi var efterhånden godt trætte i benene, så vi slog os ned uden for med benene i springvandet som alle andre også.

Pyramide indgangen til Louvre Noget af Louvre
Inde i noget af udstillingen Mona Lisa

Ude foran Louvre sad folk med benene i springvandet, for det var bare varmt

Vi gik en tur op i gaderne for at finde en meget eksklusiv butik ved navn Colette hvor alle berømtheder kommer. Butikken har altid det sidste nye inden for stort set alt. Tøj, mobil m.m. Vi gik ind i butikken for at ose, men priserne var ikke lige til vores penge pung. Herfra gik vi så en tur ind på Paris dyreste adresser og pladsen hedder Place Vendome, hvor butikker som Cartier, Chanel m.m. Hotel Ritz ligger også her. Herfra gik vi en tur over i parken Jardin des Tuileries hvor bl.a. Pariser hjulet står. Vi spiste lidt her og blev så enige om at tage hjem på campingpladsen for at slappe af resten af aftenen.

Place Vendome med de eksklusive butikker Her er Erika foran Dior

Dagen efter stod vi af hvor vi slap dagen før og gik så igennem parken op mod Champs-Elysees og Triumfbuen. For at se alle seværdigheder stod vi på en dobb. dækker bus som kørte rund til alle de store steder i byen. Man kunne så stå af og på som man ville og dette var alle tiders. Vi stod så af oppe ved Triumfbuen som vi så og gik så ned af Champs-Elysees  og alle de flotte og dyre butikker.

Bussen som kørte rundt til alle seværdigheder Triumfbuen

Champs-Elysees med Dannebro i baggrunden

Det sidste på vores tur var Eiffeltårnet. Vi var efterhånden blevet tørstig så vi gik ned på en båd som lå ved siden af Eiffeltårnet i Seinen. Her sad vi og nød vores øl og kigge på Eiffeltårnet da det for første gang siden vi kørte hjemmefra, begyndte at regne. Det holdt dog op et stykke tid, så vi gik op til Eiffeltårnet. Her stod de lange køer for at komme op i spidsen. Man kan dog også gå op i tårnet hvor man kan komme op på 1 afsats og så herfra videre op på andet. Vi gik så hele vejen op på 1 afsat, men Erika blev dårlig så vi gik rundt og nød udsigten inden vi begav os ned igen. Næsten nede begyndte det igen at regne, så vi fandt vores bus og så begyndte det eller at lyne og regne. Vi stod af nær en Metro og kørte derefter retur til vores campingplads. Det tog lang tid, idet vi stort set ikke kunne set noget på motorvejen med alt det regn.

Operaen Foran Eiffeltårnet
Erika på 1.etage i Eiffeltårnet Udsigt fra Eiffeltårnet

Det var meningen at vi skulle være der en dag mere, men orkede ikke, så dagen efter fik fik tjekket ud og kørte de 1100 km til Kolding i et træk.

Bjarne Andersen Sep.2009

Klik her for at se alle billederne